BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Eugene Roorda

Column Eugène Roorda | Tamponmarketing

  • Eugene Roorda
dinsdag 20 mei 2014, 7:25 Update: dinsdag 20 mei 2014, 10:29
Column Eugène Roorda | Tamponmarketing

Onze eigen professor heeft gesproken: de AIDA formule kan in het reclamearchief worden bijgezet. Als Giep Franzen het beweert dan is het zo. Hij is de enige reclameman die het tot professor heeft geschopt; zijn status is nog altijd boven elke twijfel verheven.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Dankzij zijn boeken begrepen wij creatieve reclamemakers destijds wat nou eigenlijk de bedoeling was. Daarvoor deden we maar wat op goed geluk, ik althans wel, het waren de nadagen van de “Don Draper” tijden in de reclame. Soms schoten we raak, veel vaker mis maar de vrijdagborrels waren super en de meiden en vlammetjes heerlijk warm.

AIDA betekent: attention, interest, desire, action. Wij moesten in advertenties en commercials eerst aandacht trekken, dan belangstelling wekken, die belangstelling omzetten in verlangen en dat verlangen in koopactie. Inmiddels heeft de consument een aandachtsspanne van 4 seconden dus duurt die AIDA methode veels te lang. Daarom gaat tegenwoordig alleen nog om branding!

Om je merk als “vuurspuwende drone” - als belichaming van alles wat je beoogt - op een manier die iedereen ziet en iedereen wil hebben. Dat AIDA ontstond destijds om de bewuste weerstand tegen de beïnvloeding van marketing met onderbewuste trucks te slechten.

Wat ook Giep Franzen niet kon bevroeden is dat reclame inmiddels voluit omarmd wordt. Zie de oranje kroketten en de sambasloerie jurkjes. Interesse en verlangen hoef je niet meer op te roepen: de consument heeft altíjd interesse, brandt van verlangen en wil niks liever dan 24/7 kopen. Alles is lustbevrediging en wij van marketing managen die driften.

Maar als het alleen nog om branding gaat, hoe doe je dat jezelf branden? Je merk onontkoombaar aan die koophemel laten flikkeren?

Ik zou zeggen: kijk eens naar Heleen van Rooyen die begrijpt er alles van. Zij heeft zichzelf furieus gebrandmerkt en spuwt lust, vlees, zaad, tampons en selfies op een manier die niemand ontgaat. Er wordt schande van gesproken, dat mag, maar ze is onontkoombaar aanwezig en daar gaat het om bij branding.

Heleen van Rooyen doet precies wat Giep Franzen bedoelt. Je moet dus je merk wereldberoemd willen (en durven) maken. Nog beter: jezelf. Nog beter: je tampon. Je klanten willen alles van je zien en hebben.

Eugene RoordaOpinie
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Eeuwige rust

5 maart | Trage vergunningensysteem nekt huizenbouwplan

S1E9 | 5 maart 2021

Europa? Wat is dat ook alweer?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play