BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Eugene Roorda

Column Eugène Roorda | Dood is kassa

  • Eugene Roorda
dinsdag 17 december 2013, 6:56

De dood maakt de blits in de reclame! De nieuwe campagne van Chanel 5 is bijzonder want in de hoofdrol een uiterst sappige celebrity die nota bene al 50 jaar hartstikke dood is. Marilyn Monroe, jonge volksstammen hebben nooit van haar gehoor, maar maakt dat wat uit? Helemaal niks.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Allang verteerde dooien kunnen nog volop een carrière maken in de reclame. Herinner me nu ineens een commercial voor Ford van 30 jaar terug met een juist overleden Steve McQueen in de hoofdrol. De reclamejongens manipuleerden zijn stoere imago tot leven en geloof het of niet: Steve was ineens weer onder de mannen en Ford spon er garen bij. Nu maakt dood opnieuw furore.

Dat komt; in de huidige allesverzengende massamarketing gaat het eigenlijk alleen nog maar over imagobuilding. Dus over stiekeme illusies van burgerman en burgervrouw, over succesvoller lijken dan je bent, over hipper zijn dan je collega’s op dat slome kantoor waar je werkt.

Als we kunnen aan schurken tegen beroemde figuren, een vleugje van hun charisma kunnen lenen, dan verhullen voor héél even onze schaamte met een laagje status: dat voelt meteen een stuk beter. Zie de kapitalen die gespendeerd worden aan merken in het hoogste imagosegment; hoe duurder des te groter de bevrediging.

Voorwaarts ploeterend in de Vinex wijk is geen prijs te hoog, in de koopdaad zit de imagobonus verdisconteerd.

Met stukjes archiefmateriaal van Marylin Monroe pleistert Chanel 5 nu een geweldige commercial in elkaar, technisch volmaakt, schitterende muziek. Met in haar eigen stem haar heerlijke bekentenis. Zij slaapt niet in een pyjama maar naakt met alleen de geur van Chanel 5 op haar romige vlezen.

Zou dat hier te lande ook kunnen werken? Absoluut. André Hazes kan zo weer aan de bak voor Unox worstjes. Sylvia Kristel kunnen we nemen voor lingerie, Herman Brood kan aan de Smirnoff of aan de Ballantine.

En wat te denken van voormalig dandy Pim Fortuyn? Nog altijd prima in de markt voor Jaguar of de krijtstreeppakken van Oger. Of voor een exclusief merk hondjesvoer; succes verzekerd.

In de marketing heb je het eeuwige leven; de marketing zelf leeft als nooit tevoren. En de kassa, die is voor de nabestaanden.

ColumnEugene RoordaOpinieReclame
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Campagne voeren met Facebook-advertenties

Inspireren op uitnodiging met Clubhouse

Opinie | Bubbel-bijeffecten

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Eeuwige rust

S1E9 | 5 maart 2021

5 maart | Trage vergunningensysteem nekt huizenbouwplan

Europa? Wat is dat ook alweer?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play