Column Eugène Roorda | Dood is kassa
De dood maakt de blits in de reclame! De nieuwe campagne van Chanel 5 is bijzonder want in de hoofdrol een uiterst sappige celebrity die nota bene al 50 jaar hartstikke dood is. Marilyn Monroe, jonge volksstammen hebben nooit van haar gehoor, maar maakt dat wat uit? Helemaal niks.
Allang verteerde dooien kunnen nog volop een carrière maken in de reclame. Herinner me nu ineens een commercial voor Ford van 30 jaar terug met een juist overleden Steve McQueen in de hoofdrol. De reclamejongens manipuleerden zijn stoere imago tot leven en geloof het of niet: Steve was ineens weer onder de mannen en Ford spon er garen bij. Nu maakt dood opnieuw furore.
Dat komt; in de huidige allesverzengende massamarketing gaat het eigenlijk alleen nog maar over imagobuilding. Dus over stiekeme illusies van burgerman en burgervrouw, over succesvoller lijken dan je bent, over hipper zijn dan je collega’s op dat slome kantoor waar je werkt.
Als we kunnen aan schurken tegen beroemde figuren, een vleugje van hun charisma kunnen lenen, dan verhullen voor héél even onze schaamte met een laagje status: dat voelt meteen een stuk beter. Zie de kapitalen die gespendeerd worden aan merken in het hoogste imagosegment; hoe duurder des te groter de bevrediging.
Voorwaarts ploeterend in de Vinex wijk is geen prijs te hoog, in de koopdaad zit de imagobonus verdisconteerd.
Met stukjes archiefmateriaal van Marylin Monroe pleistert Chanel 5 nu een geweldige commercial in elkaar, technisch volmaakt, schitterende muziek. Met in haar eigen stem haar heerlijke bekentenis. Zij slaapt niet in een pyjama maar naakt met alleen de geur van Chanel 5 op haar romige vlezen.
Zou dat hier te lande ook kunnen werken? Absoluut. André Hazes kan zo weer aan de bak voor Unox worstjes. Sylvia Kristel kunnen we nemen voor lingerie, Herman Brood kan aan de Smirnoff of aan de Ballantine.
En wat te denken van voormalig dandy Pim Fortuyn? Nog altijd prima in de markt voor Jaguar of de krijtstreeppakken van Oger. Of voor een exclusief merk hondjesvoer; succes verzekerd.
In de marketing heb je het eeuwige leven; de marketing zelf leeft als nooit tevoren. En de kassa, die is voor de nabestaanden.