BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Eugene Roorda

Column Eugène Roorda | Reclame dood?

  • Eugene Roorda
dinsdag 15 oktober 2013, 6:18
Column Eugène Roorda | Reclame dood?

Reclame als pushmiddel is dood, reclame die niet eerlijk is gaat ook dood, ouderwetse reclame heeft zijn langste tijd gehad; reclame moet beter, slimmer en vooral eerlijker.  

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Zelden zoveel onzin gehoord in een paar regels.

Kijk: reclame heeft als primair doel om ons ontevreden of ongelukkig te maken, om uw gevoelde gemis of gevoelde schaamte aan te prikken. Pas als u zich onvolmaakt voelt, gaat u kopen dus zorgen merken ervoor dat u zich chronisch tekort voelt schieten.  

Uw kleuren kunnen verbleken mevrouw… uw plee zit vol stiekeme bacteriën…jij ruikt niet fris uit je oksels… ben jij wel een goeie moeder… heb je wel de juiste make up?

Ziehier de angstplaneten van respectievelijk Fleuril, Glorix, Axe, Blue Band en L’Oreal; gebaseerd op dat oude psychologische een tweetje: eerst de schaamte inwrijven - dan de verlossing bieden.

Onze verlossende sprookjes eindigen uiteraard altijd bij uw pinpas.

De “Reclame is Dood” opvatting komt van Paul Meijer, ooit een excellent reclamemaker, nu ineens bevangen door het eerlijkheidsvirus. U weet: als er één industrie is die zichzelf graag bevlekt dan is het de reclamebranche. Ons vak wordt geteisterd door lage eigendunk daarom verzinnen we feestjes en prijsjes - om ons toch wat te voelen. Dat komt: we weten dat het maar een simpel trucje is dat wij beheersen. Die gemankeerde eigendunk staat in schril contrast met de invloed van die kunstjes; marketing regisseert immers zo’n beetje ons ganse dagelijks leven.

Geen bedrijfstak heeft meer invloed dan wij, meer dan de politiek, de vereniging, het gezin, de vakbond of de kerk. Reclame dood? Hoezo?

We zijn springlevend en doorgedrongen in alle haarvaten van ons bestaan. Marktisme noemt socioloog Abram de Swaan het en het heeft iedereen in zijn greep.

Ik kom nog uit de tijd dat je grote deernis voelde als de vader van een schoolvriendje in een auto moest rondkarren met daarop  het woord Tarvo of King. Vandaag de dag ben je een sukkel als je géén reclamesignaal uitzendt van Abercrombie, Apple, Nike, Heineken, Samsung, Breitling of Vuitton.

Nog erger: je bestaat pas bij de gratie van het merk dat jij expressief adverteert. Paul Meijer kletst dus onzin, de reclame heeft allang gewonnen.

Eugene RoordaOpinie
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Eeuwige rust

5 maart | Trage vergunningensysteem nekt huizenbouwplan

S1E9 | 5 maart 2021

Europa? Wat is dat ook alweer?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play