BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Eugene Roorda

Column Eugène Roorda | 24 uur Reclame

  • Eugene Roorda
vrijdag 16 november 2012, 6:48
Column Eugène Roorda | 24 uur Reclame

Gisteren plaatsgevonden: De 24 uur van de Reclame. Een broederlijk initiatief van de Bond van Adverteerders en de Vereniging van Advertentiebureaus. Zelfs Bill Clinton was ingevlogen; wij pakken alles aan om ons vak van prestige te voorzien.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Waarom dat nachtfeestje gehouden werd weet ik eigenlijk niet. Reclame ís immers al dag en nacht onontkoombaar aanwezig. Woekert 24/7 dwars door alles heen ons leven binnen. Om ons bewust - en vooral onderbewust - bij onze neurokwabjes te grijpen met als doel: de hete euro’s in onze binnenzak.

De marketing is de grootste beïnvloeder van het dagelijks bestaan. Dat is géén nieuwe constatering. De Amerikaan Vance Packard constateerde dit al in de jaren 50 vorige eeuw. Leest u zijn boek Verborgen Verleiders maar; nog altijd actueel.

Dan begrijpt u meteen waarom de firma Axe  druistige jongemannen  overdadig laat zweten – als ze op zoek gaan naar een meid. Of waarom Page jonge hondjes laat zien - als jonge kindjes zindelijk moeten worden met behulp van hun pleepapier. Reclame is verleiding; we prikken in uw onderbewuste op zoek naar uw angstknop of statusknop. Let u maar eens op: 99.9% van alle reclame mikt op een van die twee.

Als u aan reclame denkt te kunnen ontsnappen, dan kom ik graag even in uw keukenkastje kijken. Of in uw badkamer, uw laptop, mobieltje of appjescollectie. Reclame oogt onschuldig maar is genadeloze business. Maar goed: het thema van die 24 uur van de Reclame was dat ons vak kan bijdragen aan een betere wereld. Een loffelijk streven.

Ons soort creativiteit – gebaseerd op kennis van de consumentenziel - is daar absoluut toe in staat. Bovendien raken steeds meer bedrijven maatschappelijk bewust. Natuurlijk: ze willen geld verdienen maar ze willen ook goed doen aan de omgeving. Zoals Douwe Egberts dat doet met hun burendagen. 

Of Pampers met zijn tetanus programma voor kinderen in arme landen. Beide initiatieven spekken en passant het marktaandeel, daar is ook niks op tegen. Het past allemaal in hun nieuwe morele besef. Hoewel ik bij grote beursfondsen als Douwe Egberts en Procter en Gamble toch wantrouwig blijf.

Ondanks het vlammende betoog van Bill Clinton, a raison van 150.000 euro. Wel een excellent want uiterst verleidelijk reclameman deze Bill.

Bill ClintonColumnEugene Roorda
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Hufterig

Opinie | Cijfers die maar weinig zeggen

Doorwerken na je pensioen

Emilie Gordenker (Van Gogh) runt museum in crisistijd

Hoe we bewegend geluid kunnen volgen

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play