BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Eugene Roorda

Column Eugène Roorda | Maagtaal, bah!

  • Eugene Roorda
dinsdag 8 oktober 2013, 9:07
Column Eugène Roorda | Maagtaal, bah!

Veertien dagen terug complimenteerde ik de Firma Hak en met name hun reclamebureau met de nieuwe Koeman-campagne. Eindelijk verlost van die opgedroogde en voorspelbare Martine Bijl. Zij was populair bij het volk, maar vergis u niet: openbaar beleden liefde zet zich niet altijd om in een groeiend marktaandeel.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Oftewel: de consument was dol op Martine Bijl, vond de Hak reclame erg sympathiek en kocht vervolgens steeds vaker de huismerkbietjes van AH, Dirk of Jumbo. 

Reclamebureau Etcetera had deze “insight”  uitstekend in het snotje, zocht het moeilijke pad dus: Bijl naar de kant, Koeman het veld in.

Naar verluidt moesten ze daar bij Hak nogal aan wennen, verliefd als ze waren op hun huiskoninginnetje.

Met Ronald Koeman krijgt Hak nieuwe merkkracht, nieuw elan, PR en attractiewaarde. De nieuwe commercial is nog wat braafjes, ik had hem wel een kooltje willen zien koppen, maar het is duidelijk een nieuw episode.

Ga door met Koeman zou ik zeggen; zijn vierkante boerenziel past bij dit vierkante Hollandse merk. So far so good.

Maar, bij Hak werkt een marketingmeisje en dat meisje wil een stukje van het nieuwe succes claimen. Heel gek.. dat heb je soms met klanten.

Ter verklaring van de Koeman Campagne roept het grietje: wij van Hak willen het “maagaandeel in het eetpatroon vergroten”. Getverdemme… wat een onsmakelijke taal is dat zeg.

Past ook totaal niet bij de merkidentiteit van Hak.  

Ik bedoel als Cool Best of Knorr dat soort maagaandeel geklets roepen dan heb je daar deernis mee, ik hoorde deze “share of stomach theorie” zo’n 30 jaar geleden al toen ik voor Coca Cola werkte.

Maagaandeel geklets past niet bij Hak.

Dit dametje moet het alleen maar hebben over grote Hollandse borden warm eten en dat Hak daarin de beste is.

Roept meisje Hak dit soort “maagtaal” dan vreet ze aan de eerlijkheid van haar eigen merk. Alsof ze als een chirurg in onze darmen loert of daar wel voldoende bietjes met appelmoes passeren.

Oprichter Aad Hak zou korte metten maken bij het horen van deze marketing interessant doenerij, want dat is het.  

Als ik Hak was dan zou ik alle publiciteit aan mijn reclamebureau overlaten.

Eugene RoordaOpinie
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Eeuwige rust

5 maart | Trage vergunningensysteem nekt huizenbouwplan

S1E9 | 5 maart 2021

Europa? Wat is dat ook alweer?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play