Column Eugène Roorda | Maagtaal, bah!
Veertien dagen terug complimenteerde ik de Firma Hak en met name hun reclamebureau met de nieuwe Koeman-campagne. Eindelijk verlost van die opgedroogde en voorspelbare Martine Bijl. Zij was populair bij het volk, maar vergis u niet: openbaar beleden liefde zet zich niet altijd om in een groeiend marktaandeel.
Oftewel: de consument was dol op Martine Bijl, vond de Hak reclame erg sympathiek en kocht vervolgens steeds vaker de huismerkbietjes van AH, Dirk of Jumbo.
Reclamebureau Etcetera had deze “insight” uitstekend in het snotje, zocht het moeilijke pad dus: Bijl naar de kant, Koeman het veld in.
Naar verluidt moesten ze daar bij Hak nogal aan wennen, verliefd als ze waren op hun huiskoninginnetje.
Met Ronald Koeman krijgt Hak nieuwe merkkracht, nieuw elan, PR en attractiewaarde. De nieuwe commercial is nog wat braafjes, ik had hem wel een kooltje willen zien koppen, maar het is duidelijk een nieuw episode.
Ga door met Koeman zou ik zeggen; zijn vierkante boerenziel past bij dit vierkante Hollandse merk. So far so good.
Maar, bij Hak werkt een marketingmeisje en dat meisje wil een stukje van het nieuwe succes claimen. Heel gek.. dat heb je soms met klanten.
Ter verklaring van de Koeman Campagne roept het grietje: wij van Hak willen het “maagaandeel in het eetpatroon vergroten”. Getverdemme… wat een onsmakelijke taal is dat zeg.
Past ook totaal niet bij de merkidentiteit van Hak.
Ik bedoel als Cool Best of Knorr dat soort maagaandeel geklets roepen dan heb je daar deernis mee, ik hoorde deze “share of stomach theorie” zo’n 30 jaar geleden al toen ik voor Coca Cola werkte.
Maagaandeel geklets past niet bij Hak.
Dit dametje moet het alleen maar hebben over grote Hollandse borden warm eten en dat Hak daarin de beste is.
Roept meisje Hak dit soort “maagtaal” dan vreet ze aan de eerlijkheid van haar eigen merk. Alsof ze als een chirurg in onze darmen loert of daar wel voldoende bietjes met appelmoes passeren.
Oprichter Aad Hak zou korte metten maken bij het horen van deze marketing interessant doenerij, want dat is het.
Als ik Hak was dan zou ik alle publiciteit aan mijn reclamebureau overlaten.