Eugene Roorda22 okt '13 07:10

Column Eugène Roorda | Is alles mode?

Auteur: Eugene Roorda

Een jaarsalaris van 20 miljoen is gepeperd maar alle mensen zijn ongelijk en we hebben het hier over Angela Ahrents.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Geen inspraakmutsje maar dé topvrouw die modemerk Burberry uit de put heeft getrokken met behulp van sloerie Kate Moss. Zij stapt over naar Apple om hun winkels te managen .

Op het oog een ongebruikelijke transfer (..verstand van ruitjes is héél wat anders dan van gladde schermpjes) en daarom interessant. Zelfverklaarde Hollandse retailhelden, luister even mee.

Ik kom bij die helden over de vloer en vooral bij kruideniers klinkt vrijwel altijd robuust mannengezang, geen vrouw te bekennen behalve voor de koffie. Terwijl het dagelijks consumptie ritueel door vrouwen wordt bepaald. Niet alleen in de supermarkt, ook bij bouwmarkten, media markten, warenhuizen en autowinkels geeft de vrouwelijke stem allang de doorslag.

En toch: nul vrouwen in de “retailboardrooms”  kom ze ook zelden tegen in de leiding op de winkelvloer; babyparadijsjes en hobbywerk  uitgezonderd. Terzijde: zou daarom de klantbejegening hier zo abominabel zijn?  De service zo Hollands? Zou het ook daardoor misschien leeg zijn in de winkelstraat?

Kijk, bij Apple zijn ze niet gek. In hun winkels is het vandaag en morgen weer stervensdruk.

De hoogste beurswaarde ter wereld met 6 productjes voor de hoofdprijs, een massaal aanbeden religie op het niveau van RK of Mekka en die nemen dus een modegriet aan om hun winkels te runnen. Die al fantastisch zijn, wat u?

Hallo Albert Heijn, hallo IKEA, hallo HEMA, hallo Mediamarkt, hallo  Jumbo… deze laatste kan niet, daar zit een goeie dame, vandaar hun succes. Maar u begrijpt mijn punt: retail is hier nog altijd zware mijnheren business, dat moet veranderen, de meiden mogen aan tafel.

Deze transfer  maakt immers één ding duidelijk: Apple beschouwt zichzelf primair als modemerk, niet als elektronica bedrijf.

Angela’s  opvattingen laten aan duidelijkheid niks te wensen over. Volgens haar is tegenwoordig alles een kwestie van imago en vooral van hemel reikende “iconisering” van product en merk.

Of het nu mobieltjes zijn of pantalonnetjes, pakjes soep of koffiezetters, stofzuigers of scooters; beeldvorming is alles in deze door lust gedreven tijden. Zelfs mijn goedkope pleereiniger ziet er design uit. Dus eigenlijk wordt alles mode? Nou, bijna wel.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen