Eugene Roorda2 apr '13 06:14

Column Eugene Roorda | Powered by Gullit

Auteur: Eugene Roorda

Zakelijk heb ik tien jaar pal naast het Rijksmuseum gezeten, maar ben er slechts één keer geweest; begin jaren '80 vorige eeuw. Om de een of andere reden sprak de ambiance van het Rijks me niet aan; te afstandelijk, te plechtstatig, teveel hoge cultuur. Alsof je uitverkoren moest zijn om daar binnen te mogen.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Hoge cultuur heeft doorgaans hoge drempels op emotioneel niveau. Maar nu ineens wil ik er met grote spoed heen. Dat komt door die schitterende remake en ook omdat hun reclamespotjes me aanspreken.

Maar het komt vooral door de performance van Ruud Gullit in de Wereld Draait Door. In 10 minuten maakte Gullit mij enthousiast voor het, zijn en ook mijn Rijksmuseum. Een raker pleidooi van een kunstambassadeur heb ik zelden gezien.

Dat kwam doordat het Gullit was die sprak maar vooral door de manier waarop. We kennen Gullit als een geweldige voetballer, daarna als man met een turbulente levensloop en ook als iemand met een beperkte woordenschat. Juist dat laatste maakte hem nu geloofwaardig en overtuigend.

Gullit sprak liefdevol over zijn jeugd in het Rijks, zijn affiniteit met oude kunst en zijn bijzondere manier om zijn eigen mythes in stand te houden. Kort en goed: hij wil naar kunst verlangen, hoeft het niet permanent om zich heen te hebben; grote bekoringen blijven intact als ze gedoseerd worden genoten.

Gullit betoogde aanstekelijk; elk woord was raak. Hij maakte zijn eigen wereldmerk ondergeschikt aan het Amsterdamse wereldmerk Rijksmuseum. Hier zat niet groot voetballer en wereld-BN’er Ruud Gullit te oreren voor eigen gerief, hier zat een man die oprecht kan bewonderen.

Mijn onderbewuste weerstanden tegen het deftige Rijks werden in een klap weggevaagd. Wie bedacht heeft om deze low culture volksheld voor de hoge cultuur in te zetten, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er inmiddels 40.000 aanvragen zijn voor een ticket Rijksmuseum.

Wat ik ook weet, is dat Gullit zichzelf als PR-fenomeen opnieuw op de kaart heeft gezet. Als ik baas was van het Rijksmuseum, dan nam ik Gullit als internationaal ambassadeur in dienst.

Rembrandt en Vermeer, powered by Gullit; Chinezen en Zuid-Amerikanen komen in groten getale naar Amsterdam.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen