Eugene Roorda3 dec '13 07:09

Column Eugène Roorda | Ego-marketing

Auteur: Eugene Roorda

Een grootmeester in ego-marketing, zo typeert Hugo Camps Guus Hiddink. Die voert een mediaoffensief om zich te kandideren als toekomstig coach van het Nederlands Elftal.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Ego-marketing, mooi woordbegrip: zelden is ons tijdsgewricht beter getypeerd. Alles draait om de exploitatie van de eigen identiteit. Zie wie ik ben, hoe geweldig ik ben, hoe uniek ik ben, zoals ik bestaat er geen tweede. Je bent niet in de eerste plaats een mens met plussen en minnen, daar zijn er miljarden van neen je bent een eigen merk of liever een persoonsmerk.

Die zelfverheerlijking werkt kennelijk - vooral dankzij de reclame waarin inmiddels tientallen bekende types figureren. Oorspronkelijk was hun optreden bedoeld om het product in kwestie bekend te maken maar het bleek óók andersom te werken. Paturain maakte van Rijk de Gooyer een A acteur dat was hij daarvoor niet. Hak heeft Martine Bijl decennia lang beroemd gehouden.

Paul de Leeuw was beginnend en onbetekenend tot het Bressot kaasje hem inschakelde. Centraal Beheer zette de hele familie Moszkowicz in het publieke schijnsel, Duyvis maakte van Gerard Cox een nationaal geliefd figuur. Internationaal bleek hetzelfde laken en pak. Nespresso maakte George Clooney tot een wereldster meer dan welke serie of film waarin hij ooit heeft gespeeld.

Sterker: ik herinner me Clooney al niet eens meer als acteur. Zodra ik hem zie denk ik: Nespresso. Zelfs voor afgebladderde helden is er nog hoop: Louis Vuitton heeft er hun marketingsport van gemaakt om ze tot nieuwe glorie te brengen via hun reclamecampagnes. André Agassi, Catharine Deneuve, Gorbatsjov; dankzij de reclame weten wij nog dat ze nog bestaan en zij zelf ook!

Alleen al in ons land gaat het om honderden types en u kunt ze zien in de Beurs van Berlage. De tentoonstelling heet '100 jaar BN’ers in de reclame' en geeft een mooi beeld van…ja, van wat eigenlijk? Precies, van de geleidelijke maar onherroepelijke opkomst van de ego-marketing. De eerder genoemde Guus Hiddink was er overigens al vroeg bij. Hij figureerde in een campagne van Nationale Nederlanden voor het WK voetbal in Frankrijk.

Van Nationale Nederland is sindsdien weinig meer vernomen. Maar Guus baddert nog volop in zijn eigen persoonsmerk.

Gerelateerde artikelen