Eugene Roorda19 nov '13 07:23Aangepast op 19 nov '13 10:00

Column Eugène Roorda | Knap logo

Auteur: Eugene Roorda

De gebeurtenis van afgelopen week was natuurlijk dat nieuwe logo van Philips. Sorry voor mensen die van de inhoud zijn; elk onderzoek komt tegenwoordig tot dezelfde conclusie. Alles is vorm zelfs de inhoud.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

U weet: 80 procent van wat we beweren - privé of openbaar - wordt  nauwelijks gehoord laat staan begrepen en al helemaal niet onthouden. Alleen de totaalindruk die we als zender maken, die blijft hangen.

Die indruk wordt bepaald door hoe we gekleed zijn, onze manier van kijken, stem, lichaamshouding en presentatie.

Dat geldt in het sociale verkeer maar ook in politiek en zakenleven. Die eerste totaalindruk ontstaat in 3 seconden!

Wij scannen in ons onderbewuste razendsnel: dit is een goeie kerel of een vervelende hapsnurker, dit is een leuke dame of een treurig mutsje, dit is een goed verhaal of kletspraat, dit is sterk bedrijf of een kwakkelclub: dit is iets voor mij of dit is niks voor mij.

In 3 seconden neemt ons EQ van het gebodene één enkele impressie mee, je zou haast zeggen: we denken al in logo’s.

Met duizenden signalen per week op ons afgevuurd en de ontelbare keuzes die we hebben  kan dat ook niet anders.

Daarom is een logo cruciaal in communicatie en in het onderhouden van bekendheid.  Daarom besteden bestuurders en politici veel aandacht aan hun performance, hun logo dus, omdat ze weten dat mensen alleen dat onthouden.   

Zo ook Philips. Die besteedt nu tientallen miljoen aan een nieuw logo. Is dat verstandig? Ja, want je logo is je kostbaarste bezit.  Maar is het ook een goed logo van Philips? Het is een geweldig logo.

Dat het een remake is van hun oude logo is juist slim; het borduurt voort op de tijd dat Philips nog een leidend wereldmerk was.

Dat zijn ze inmiddels allang niet meer, ik weet bij God niet wat ze tegenwoordig maken maar door dat nieuwe logo geloof ik weer dat ze ergens mee bezig zijn.

Ook hun nieuwe thematiek is uitstekend: “Innovation and You”.

Kennelijk zijn ze met nieuwe dingen bezig en dat doen ze voor u en mij. Dat wist ik niet, nu dus wel.

Ik zeg maar zo: succes begint met een knap logo.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen