BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Eugene Roorda

Column Eugène Roorda | Dollar Ban!

  • Eugene Roorda
dinsdag 6 augustus 2013, 6:41
Column Eugène Roorda | Dollar Ban!

Bedrijven verzinnen van alles om meer geld te verdienen, liefst op een onzichtbare manier. Zo doen voedselfabrikanten steeds minder chips in de zak, minder vlees in de kroket, minder mayonaise in de pot. De cosmeticajongens maken het tuitje van de tandpasta ietsje wijder. En de papierboeren de tissuedoosjes minder vol.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Daarom ook laat Axe overdreven sproeiende jongemannen zien; jongens willen immers sproeien met alles wat ze hebben. Allemaal klein bedrog; net als de verscholen promieltjes die banken en verzekeraars versleutelen in hun hypotheek en spaarproducten.

Het grappigste is de autodealer. Let op: die vervangt bij elke onderhoudsbeurt steevast je ruitenvloeistof. A raison van 4.90 euro of 5.60. Op een eindfactuur van zeg 600 euro voelt dat als klein bier. Daarom roep ik bij mijn dealer altijd met luide stem: geen ruitenvloeistof! Er zit al water in met een scheutje Dubro. Werkt uitstekend; zowel dat harde roepen als de Dubro.

De vraag is: kun je iets doen tegen deze woekerende kruimeldieverij? Ja. Je kunt het betreffende product of bedrijf boycotten. In Amerika noemen ze dat: de “Dollar Ban”.

Bedrijven of merken die mij belazeren - of wier management of opvattingen of publieke gedrag me niet aanstaan – krijgen mijn euro niet meer. Voorheen zou dat ze worst wezen; hallo wie ben jij dan wel? Tegenwoordig delen we alles met onze “crowdy” achterbannen. Kijk, dan krijgt zo’n Dollar Ban ineens volume: massa wordt kassa.

Dit gebeurde afgelopen week bij de zaak Amsterdam Gay Pride versus de Russische Wodka leveranciers. Door het anti-homobeleid in Rusland schenken Amerikaanse homobars in de grote steden nul Russische Wodka meer. Gay Pride Amsterdam volgde dat initiatief: wij Hollanders beklimmen graag de barricade als die al stevig op zijn fundering staat.

Toch gaat dit verschijnsel groter worden. Het publiek imago van een bedrijf wordt straks medebepalend in ons koopgedrag. Daarom moeten AH en Jumbo op hun tellen passen met hun plofkip. Als Wakker Dier die “plofkip narigheid” blijft agenderen, en dat doen ze en goed, dan zeurt dat toch door.

Dat gaat langzaam, de doorsnee consument is een gedachteloze kleuter, maar AH en Jumbo krijgen er een cynische bijsmaak van. Hallo Jumbo, wakker worden!

Eugene RoordaOpinie
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Dit is Lucid van plan in Nederland

Zijn we te bang voor escalatie?

Schaal van Hebben | Nintendo Switch Sports

Arthur van Schayk (Remeha) over het verplicht installeren van warmtepompen

Waarom we netter zouden moeten praten tegen dieren

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden