Eugene Roorda30 jul '13 07:15Aangepast op 30 jul '13 09:21

Column Eugène Roorda | Brievenbusreclame

Auteur: Eugene Roorda

Twee internationale reclamereuzen komen naar Nederland, kraaide het persbericht; de redactie van dit BNR station was gisteren meteen in alle staten.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Wat wil het geval? Twee internationale bureau-groepen - Omnicom en Publicis - gaan fuseren. Het is de grootste fusie ooit, samen hebben ze straks 130.000 mensen in dienst die zo’n 18 miljard euro binnenbrengen.

Lekker belangrijk denkt u, en gelijk heeft u. Who the fuck is Omnicom? En wat is Publicis? Ik begrijp het wel: reclamebureaus overschatten hun publieke bekendheid altijd schromelijk en zetten per definitie een borst als Bokito als ze wat te melden hebben. U weet: volstrekt onbelangrijke dingen uitvergroten tot een kwestie van levensbelang, dat is de bedoeling van ons vak. Zoals Andrélon dat jaar in jaar uit doet met die futloze haarpuntjes; vrouwen blijken er generaties lang uiterst gevoelig voor.

Niettemin is de spontane naamsbekendheid van reclamebureaus bij adverteerders nog altijd onder de maat. 'Geholpen' is het ietsje beter, maar spontaan tien bureaus opnoemen blijft nog altijd vrij lastig. Dat is ook niet vreemd. Ik bedoel: er zijn alleen al in Nederland zo’n 500 verschillende reclamebureaus. Noemt u mij spontaan maar eens 10 verschillende wasmiddelen, bieren of chocoladerepen. Of 10 merken autobanden, boormachines of vermogensbeheerders.

Wij maken reclame voor onze klanten, maar nauwelijks voor onszelf; we zijn die kappers die hun eigen kinderen niet knippen. Vroeger was FHV het bekendste reclamebureau, op de voet gevolgd door Han Snel uit Rotterdam; allebei adverteerden ze hun bureau jarenlang consistent in vak- en landelijke pers.

Goed. Dat Omnicom was en is gewoon de financiële holding waar bekende bureaus als BBDO, DDB en TBWA onder vallen. Dat zijn ook hier uitstekende bureaus, daarover geen misverstand. Publicis heeft de bureaumerken Publicis, Saatchi & Saatchi en Leo Burnett in portefeuille, ook prima zaken.

Het gaat dus om zes internationale bureaugroepen. Die gezamenlijk een hele grote gemene boekhouder - met een hele grote gemene brievenbus - hebben aangesteld. Die twee gaan kantoor houden in Amsterdam. Meer is er niet! Maar wat gebeurt er? Twee krakende oude heertjes beklimmen het podium om hier 30 seconden wereldnieuws van te maken.

Nou ja dat heet dus reclame maken, voor een brievenbus.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen