BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Eugene Roorda

Column Eugène Roorda | Wereldland Nederland

  • Eugene Roorda
dinsdag 21 mei 2013, 5:57
Column Eugène Roorda | Wereldland Nederland

Reclameman Ralph Wisbrun heeft het beter in het snotje dan premier Mark Rutte. Rutte riep ons op om te gaan spenderen; we moesten duurdere huizen en auto’s kopen om de economie weer aan de praat te krijgen.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Geef dan verdorie zelf het goeie voorbeeld dacht ik. Kom van die studentenflat af, ruil je bejaarde Saab in, koop een knaap van een herenhuis in de Archipelbuurt en een dikke BMW van 100.000 euro. Dan bemoedig je, want laat je “zien” dat er nog altijd weinig reden tot klagen is.

Rutte doet dat niet. En geen van zijn ministers was van plan hun provinciale, dus hypotheekarme huis, in te ruilen voor het betere werk. Tsja, dan is het dus goedkope lullepraat, zijn we gewend uit Den Haag, daar kijkt de burger inmiddels vierkant doorheen. 'Zien kopen doet kopen' is de oudste reclamewet, dat begrepen Bush en Clinton na 9/11 onmiddellijk. De mannen gingen op 12/11 royaal shoppen op 5th Avenue; je begrijpt de volksziel of je begrijpt die niet.

Collega-reclameman Ralph Wisbrun geeft wel het goede voorbeeld. Hij is initiator van de “Wereldland Nederland”-campagne. En kreeg een stuk of 20 grote bedrijven mee in zijn offensief. De slogan is uitstekend. Elke hapsnurker uit Veghel had Nederland Wereldland geformuleerd maar reclame maken is een heus vak, blijkt maar weer. Deze omkering is de pit van het concept.

Wereldland Nederland, misschien moeten we onszelf blijvend zo positioneren. Of deze campagne gaat werken weet ik niet; daar gaat het niet om, het initiatief alleen al bruist van de goeie vibraties en positieve energie.

De eerste azijnsukkels melden zich al over Bangladesh, eenzame asielkinderen en korenwolven zonder wildpassage. Of anders wel over treurende voedselbanken, achternagezeten allochtone meisjes of mentaal geknakte fietsers onder het Rijksmuseum. Zijn wij een land van klein bier? Ja. Kunnen we Wereldland worden? Nou nee. Wij zijn al eeuwen gekend van “Overvloed en Onbehagen”, de Britse Nederlandkenner Simon Schama schreef er een goed boek over.

Niettemin: alle kleine beetjes helpen en Wisbrun verdient alle lof. Het product Nederland is goed genoeg en rijk genoeg om het als wereldmerk te promoten. Wereldland Nederland, nu in de reclame! Uitstekend plan.

Eugene RoordaMarketingOpinie
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

De voorjaarsnota is veel van niks

Opinie | Lagarde probeert de regie terug te krijgen

Schaal van Hebben | Nintendo Switch Sports

De Ochtendspits | 27 mei

Toekomst van Oekraïne | Geert-Jan Knoops

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden