BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Eugene Roorda

Column Eugène Roorda | If you can’t beat them, eat them

  • Eugene Roorda
dinsdag 7 mei 2013, 6:08
"Beter dan menig overheid, ook beter dan de goedbedoelende gezondheidsdominees. Die nooit verder komen dan impotente kerkpraat als 'samen werken aan gezondheid'." 

Het onlangs overleden NRC-icoon Jérôme Heldring maakte een strak onderscheid tussen domme mensen en slechte mensen.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Hij prefereerde slechte; daar kwamen tenminste af en toe nog intelligente dingen uit. Van domme mensen kon je niks verwachten; dom is nu eenmaal je lot. Nu ga ik niet beweren dat bij grote multinationals slechte mensen werken. Wel dat er bij Coca Cola intelligente initiatieven vandaan komen. Ik heb het over hun nieuwe anti-obesitas campagne.

Anti-obesitas door Coca Cola denkt u? Die van die 6 witte suikerklontjes per glas? Ja die Coca Cola Company bedoel ik. Dit sterkste merk van de wereld, ze verkopen meen ik 30 miljard blikjes per jaar, gaat zich vrijwillig druk maken over onze gezondheid. Dat kun je hypocriet vinden, kan. Ik beschouw het als een verstandige belangenafweging in het kader van hun toekomstige omzet.

Mc Donalds predikt tegenwoordig voluit groen; Coke maalt serieus om onze gezondheid. If you can’t beat them - eat them! denken die bedrijven.

Typisch imperiaal Amerikaans merkdenken, ik hou daar wel van. De anti-obese campagne is opnieuw slim geframed met een knipoog naar Mc Donalds. Die noemen hun industrievoer al jarenlang: Happy Meals. Coca Cola komt met het bevrijdende thema: Happy Calories. 

Kijk: je moet altijd de belonende kant benoemen als je gedrag wilt veranderen  en dus nooit het berispende calvijnvingertje heffen. Deze “psychologische insight”, het begrijpen en doorvoelen van de consumentenziel,  daarop inspelen, dat snappen marketingmensen van multinationals beter dan wie dan ook.

Beter dan menig overheid, ook beter dan de goedbedoelende gezondheidsdominees. Die nooit verder komen dan impotente kerkpraat als “samen werken aan gezondheid”. 

Hoe dat komt? Omdat de beste, lees de slechte mensen, in het bedrijfsleven werken a raison van een knap salaris. En de dommen, lees de zogenaamd betere mensen, bij de Publieke  Zaak. Ben je dus een zelfverkozen slechterik en wil je 2-3 ton verdienen, dan kies de multinational. Die zijn effectiever omdat ze slimmer zijn. Het niveauverschil tussen een Coca Cola marketeer en een gemiddeld gezondheidspromotor is schrikbarend. 

Multinationals maken de wereld uiteindelijk beter omdat ze puur handelen uit eigenbelang. En dat eigenbelang vinden ze door naar de consument te luisteren.

Eugene RoordaOpinie
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Het coronabeleid schopt de manier van denken in de war

Dit moet je echt weten voor de volgende stap in je loopbaan

Ook raketten moeten worden getest alvorens te vliegen

S4E164: Autoindustrie ziet pips, want er zijn geen chips

BREEKT: 'Trump was misschien een rare vogel, maar helemaal niet zo’n slechte president'

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play