Eugene Roorda5 nov '13 06:37

Column Eugène Roorda | Boerenbedrog

Auteur: Eugene Roorda

Zijn we er toch ingetuind, zou Herman Kuiphof zeggen. Ingetuind in die boerenbrave en godvruchtige Rabobank, geleid door al even boerse en godvruchtige mannenbroeders.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Daar kon niks toch mis mee zijn, met deze pastorale tollenaars. Nu is er alom verbijstering, moralisten buitelen over mekaar heen, maar ik kijk hier dus niet van op.

Dat heeft twee reden: ik ben reclameman, dan heb je een bovengemiddeld inzicht in de menselijke zwaktes, ja ook in die bij mezelf. En ik heb destijds De Prooi van Jeroen Smit gelezen. Dat liet zien: hoe gelakter de puien en de pakken, des te wrakker de morele inborst. Dus verbaast mij niks meer, nu niet, volgende maand en volgend jaar niet.

De Rabo is gefundeerd op oer Hollandse waarden; aards, boers, gelovig en vooral provinciaal.

Volgens mijn collega Jan Oldenburger de beste cocktail voor succes. Zijn blueprint voor zakelijk welslagen is om een bedrijf te bemannen met lieden die lelijk en gelovig zijn en als ze uit de provincie komen is het helemaal bingo.  

Met die ingrediënten kun je een business bouwen, geld verdienen, succes boeken en lekker vooraan in de kerk zitten.

De Rabobank heeft dat zo gedaan, werd daarmee een van de rijkste banken ter wereld. Op basis van wat ik noem het christelijk bedrijfsprincipe: samen stelen, samen bidden; zonder zonde geen vergiffenis.

Niks nieuws want we zijn natuurlijk allemaal boeren sinds 1500. Oersaai, verongelijkt, bang, kleinzielig, zegeltjes likkend bonuspunten sparend en onbekommerd achterbaks en hypocriet. Die Libor truckjes is wat we allemaal wel willen, ook in u en mij zit een Pietje Moerland.

Goed. De schade is 800 miljoen.

Dat bedrag kunnen we gerust verdrievoudigen. Want wat gaf de Rabo aan marketing en reclame uit de afgelopen 30 jaar? Om hun boerenlullenmerk in onze zieltjes te planten? Ik schat minstens 30 miljoen per jaar, fietsplezier en doping niet meegerekend. Dat is in 30 jaar dus 900 miljoen euro.

900 miljoen om die boerenreputatie te zaaien, te bewateren en te oogsten.

Nu moeten ze opnieuw zo’n bedrag fourneren om de reputatieschade te herstellen, duurt ook weer 30 jaar. Conclusie; dit Liborgeintje kost in totaal zo’n  2.5 miljard.

Tijd voor een andere bank, die hetzelfde doet.

Gerelateerde artikelen