BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Eugene Roorda

Column Eugène Roorda | Grabbelkoning Albert Heijn?

  • Eugene Roorda
vrijdag 2 november 2012, 6:20 Update: vrijdag 2 november 2012, 6:54
Column Eugène Roorda | Grabbelkoning Albert Heijn?

De oerconservatieve kruidenierswereld schudt op haar grond vesten. Want Albert Heijn gaat dozen in de schappen plaatsen. Is onze eminente kruidenier van zijn geloof gevallen? Nou, zo erg is het nog niet, maar het is wel een signaal.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

U weet: zodra de consument met zijn handjes in een grote doos mag grabbelen - voelt de geboden waar vanzelf veel goedkoper aan. Hoeft niet zo te zijn. Maar voelt wél zo. Doordat we tactiel met onze knuistjes tasten en grijpen. Als graaiende kleuters inderdaad en geloof me; die infantiele fase zijn de meesten van ons nooit ontgroeid. Gaat ook niet gebeuren. Het bevredigt dat gretige lustgevoel tijdens de koopervaring.

Met name vrouwen, sorry voor het stigma dames, maar ik zie het met eigen ogen – ervaren dat graaien als een uiterst zinvolle tijdspassering. Wat zeg ik? Graaien en grabbelen lijkt een primaire levensvervulling. Het is in elk geval effectief. Op de markt, in de schappen, bij food en ook bij non food.

Non food: dat zijn die stoere koekenpannen, geinige koffiemokken, fleurige keukendoekjes en creatieve kaarsenhouders die u tegenwoordig in elke supermarkt tegenkomt. Het zijn gedachteloze impulsaankopen die je grabbelend meepakt. Vaak geposteerd vlak na ingang – of vlak voor de kassa.  Met als legitimatie: beter mee verlegen dan om verlegen.

Aldi is van oudsher de koning onder de grabbelaars. En ook de grabbeltafels van DIRK zijn een fenomeen. Albert Heijn ziet dat, draait niet super, dus moeten ze wat.

De grote retailvraag die iedereen bezig houdt is natuurlijk: beheerst topkruidenier Albert Heijn ook deze wat rauwere tak van sport? En zitten hun vaste klanten hierop te wachten? Laat hun rijke foodcontext – die zelfgenoegzame goed leven positionering – ruimte voor ordinair grabbelen.

Of zijn Aldi, Dirk en Lidl daar gewoon beter in. Omdat ze van nature volkse discounters zijn. En niet het weltevreden rijke middenklasse leven symboliseren.

Hun belevingscontext is beter afgesteld op kans koopjes, eenmalige aanbiedingen en spontane impulshandel. Strategisch zou je zeggen: als je Albert Heijn bent, blijf vooral die excellente kruidenier. Maar kennelijk schuren de miljoenen gemiste dubbeltjes en kwartjes. Ook AH moet op de kleintjes letten.

Wat wel duidelijk is: de stap van “deftig naar discount” wordt steeds kleiner. 

Albert HeijnEugene RoordaRetailSupermarkt
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Ondernemers zullen hebben wakker gelegen na de CPB-doorrekening

'Economische schade retail is disproportioneel'

ACM onderzoekt of supermarkten kartelafspraken maakten

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Opinie | Economen en de coronacrisis

Eeuwige rust

S1E9 | 5 maart 2021

Kees Verhoeven doet de Technologiekieswijzer

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play