Eugene Roorda2 nov '12 06:20Aangepast op 2 nov '12 06:54

Column Eugène Roorda | Grabbelkoning Albert Heijn?

Auteur: Eugene Roorda

De oerconservatieve kruidenierswereld schudt op haar grond vesten. Want Albert Heijn gaat dozen in de schappen plaatsen. Is onze eminente kruidenier van zijn geloof gevallen? Nou, zo erg is het nog niet, maar het is wel een signaal.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

U weet: zodra de consument met zijn handjes in een grote doos mag grabbelen - voelt de geboden waar vanzelf veel goedkoper aan. Hoeft niet zo te zijn. Maar voelt wél zo. Doordat we tactiel met onze knuistjes tasten en grijpen. Als graaiende kleuters inderdaad en geloof me; die infantiele fase zijn de meesten van ons nooit ontgroeid. Gaat ook niet gebeuren. Het bevredigt dat gretige lustgevoel tijdens de koopervaring.

Met name vrouwen, sorry voor het stigma dames, maar ik zie het met eigen ogen – ervaren dat graaien als een uiterst zinvolle tijdspassering. Wat zeg ik? Graaien en grabbelen lijkt een primaire levensvervulling. Het is in elk geval effectief. Op de markt, in de schappen, bij food en ook bij non food.

Non food: dat zijn die stoere koekenpannen, geinige koffiemokken, fleurige keukendoekjes en creatieve kaarsenhouders die u tegenwoordig in elke supermarkt tegenkomt. Het zijn gedachteloze impulsaankopen die je grabbelend meepakt. Vaak geposteerd vlak na ingang – of vlak voor de kassa.  Met als legitimatie: beter mee verlegen dan om verlegen.

Aldi is van oudsher de koning onder de grabbelaars. En ook de grabbeltafels van DIRK zijn een fenomeen. Albert Heijn ziet dat, draait niet super, dus moeten ze wat.

De grote retailvraag die iedereen bezig houdt is natuurlijk: beheerst topkruidenier Albert Heijn ook deze wat rauwere tak van sport? En zitten hun vaste klanten hierop te wachten? Laat hun rijke foodcontext – die zelfgenoegzame goed leven positionering – ruimte voor ordinair grabbelen.

Of zijn Aldi, Dirk en Lidl daar gewoon beter in. Omdat ze van nature volkse discounters zijn. En niet het weltevreden rijke middenklasse leven symboliseren.

Hun belevingscontext is beter afgesteld op kans koopjes, eenmalige aanbiedingen en spontane impulshandel. Strategisch zou je zeggen: als je Albert Heijn bent, blijf vooral die excellente kruidenier. Maar kennelijk schuren de miljoenen gemiste dubbeltjes en kwartjes. Ook AH moet op de kleintjes letten.

Wat wel duidelijk is: de stap van “deftig naar discount” wordt steeds kleiner. 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen