BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Eugene Roorda

Column Eugène Roorda | Status is doping

  • Eugene Roorda
vrijdag 13 juli 2012, 6:48
Eugène Roorda | Status is doping

Zag u wat Roger Federer als eerste deed toen hij Wimbledon had gewonnen? Precies, hij grabbelde in zijn sporttas, viste er een gouden Rolex uit en deed hem om voor de fotosessie.

Eugène Roorda
Eugène Roorda

Enkele minuten later ontstond wereldwijd een tsunami van Rolex merkexposure - die nog wekenlang doordendert. Mens en merk werden een; de oer bedoeling van de marketing. Dat Rolex marktaandeel gaat pieken; status is tegenwoordig immers onze belangrijkste expliciete drijfveer.

Zie mijn klokje - en detecteer wie ik ben. Dan hoef ik je verder niks meer over mezelf uit te leggen.

Een op de vijf jongeren gebruikt merken om uniek te zijn, zegt een onderzoek van Insites Consulting. Een flutonderzoek zoals de meeste onderzoeken flut zijn. Het is namelijk onzin. Niet een op de vijf jongeren is merkgevoelig. Dat zijn er in de huidige tijd wel tien uit vijf.  Zoals ook bij volwassenen vrijwel iedereen merken gebruikt om iets over zichzelf te vertellen. Ik ben heus uniek, maar hoor wel bij een groep “andere unieken”. Be Original zegt Lucky Strike, tegen een paar miljoen rokers tegelijk.

De invloed van marketing op het dagelijks leven is veel groter dan menigeen wil toegeven; het heeft de rol van religie vrijwel geheel overgenomen. De vraag is: is dat erg? Is het erg dat mensen Apple devoot aanbidden? Is het erg dat mensen sparen voor een Hugo Boss kostuum? En als dat onbereikbaar blijkt – een Hugo Boss riem kopen. Om maar in hemelsnaam bij die Hugo Kerk te horen. Ik vind van niet.

Uit mijn reclame ervaring weet ik dat de consument een groot geluksgevoel ervaart als hij of zij zijn favoriete merk bij zich weet. Het fungeert als genotsanker, als troost, als religieuze talis - en als blijk dat je hét begrijpt. In de ogen van anderen, dat is wel de crux. We doen alles om in de ogen van anderen als geslaagd gezien te worden. Niet geslaagd = niet bestaand.

Daarom is de behoefte aan dure prestige merken het grootst in de lagere sociale klassen. Je bent niemand - maar wordt alsnog iemand. Dankzij je polootje van Tommy. Of je klokje van Roger. Een neppertje mag ook; status is de ultimate doping.

Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play