BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Herbert Blankesteijn

We gaan eindelijk naar Mars

  • Herbert Blankesteijn
donderdag 29 november 2012, 21:39 Update: donderdag 29 november 2012, 22:20

We gaan naar Mars en het sleutelwoord is: concurrentie. Die was er tot nu toe nooit. De VS hadden nooit concurrentie van Rusland, Europa of China. Dat is nu anders.

Het is anders omdat de VS ook niet meer meedoen. NASA heeft geen serieuze plannen meer om naar Mars te gaan. Die heeft de regering-Obama van tafel geveegd. Waarom gaan we dan toch naar Mars?

Omdat nu de bedrijven naar voren stappen. Ik tel al tweeëneenhalf bedrijf die de Aarde en de naaste omgeving willen verlaten. Twee hebben het uitgesproken voornemen om naar Mars te gaan. Daarmee heb je concurrentie en daarmee heb je een race, net als in de jaren '60, toen het erom ging of de VS of de Sovjet-Unie als eerste de Maan zou bereiken. Als er geracet wordt, gaat het harder.

De eerste kandidaat is Neerlands eigen Mars One, het bedrijf van de vermetele Bas Lansdorp en Arno Wielders. Zij willen de reis naar Mars verkopen als een realitysoap op de schaal van de Olympische Spelen. Zeer gewaagd en zakelijk zeer onzeker, maar wie weet. Ze verdienen het voordeel van de twijfel.

De andere partij is SpaceX, het bedrijf van miljardair Elon Musk. SpaceX heeft met zijn zelfontwikkelde raket onlangs het ruimtestation bevoorraad. Dat bedrijf kan wat, inclusief geld verdienen om in nieuwe ambities te steken. Musk zelf heeft al te kennen gegeven dat hij op Mars wil doodgaan.

In november heeft Musk plannen ontvouwd om een kolonie op Mars te stichten en daar 80.000 mensen per jaar heen te sturen. Net als in het geval van Mars One zou het voor de meeste een enkele reis betreffen. Dat lijkt de standaard te gaan worden voor reizen naar Mars.

En dan is er nog de onderneming van een aantal andere miljardairs, onder andere oprichters van Google. Planetary Resources wil mijnbouw plegen op asteroïden maar het zou  me niets verbazen als zij vroeg of laat ook op de trein naar Mars sprongen.

Eerlijk gezegd denk ik dat het nog heel lang zal duren. Er is nog veel te weinig bekend over een aantal cruciale problemen:

* De gevaren van straling in de ruimte.

* De gevolgen van langdurige gewichtloosheid. André Kuipers gezien toen hij terugkwam?

* De psychologische problemen van een gezelschap in een krappe ruimte in permanent gevaar.

* Het recyclen van uitwerpselen tot voedsel

* Het fabriceren van brandstof en bouw- en andere materialen uit lokale grondstoffen op Mars.

Dat zijn veel, en fundamentele, problemen. Je kunt echt niet uitsluiten dat we nooit op Mars komen, behalve misschien voor bliksembezoekjes zoals op de Maan rond 1970. Daarom denk ik dat de termijn van tien jaar waar Mars One mee schermt volstrekte fantasie is. Musk heeft het over tien tot twintig jaar. Dat is ook nog veel te kort. Maar het feit alleen al dat verschillende bedrijven nu dit doel hebben, garandeert dat er veel meer zal gebeuren, en tegen veel lagere kosten, dan tot nu toe onder verantwoordelijkheid van NASA.

Ik verwacht halverwege deze eeuw dood te gaan. Ik zou het al heel wat vinden als ik voor die tijd getuige zou kunnen zijn van een bemande landing op Mars.

Andre KuipersastronautElon MuskISSMarsMars OneNASARuimtevaartSpaceXVS
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Auto-Update | Fastned haalt 150 miljoen euro op

Ik ga naar de ruimte en ik neem mee

Verkenner Perseverance geland op Mars

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Open debat, open mind

De groene ambities van Arla Foods en FrieslandCampina

2 maart | Ondernemers moeten NOW terugbetalen

China trapt op de bitcoin-rem

Hoe je de woningnood voor jongeren oplost

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play