Herbert Blankesteijn23 feb '13 20:16Aangepast op 24 feb '13 08:18

Tweets, likes en zoekacties voorspellen de Oscars (not)

Auteur: Herbert Blankesteijn

Als de Oscars werden toegekend op grond van zoekvolume, werd het Argo. Dat meldt Google op een speciale Oscarpagina. Klein detail: vorig jaar kleunde Google mis.

Yahoo ook trouwens. In 2012 voorspelde Yahoo van de drie belangrijkste Oscars (beste film, beste acteur, beste actrice) er niet één goed. Yahoo baseerde zijn voorspellingen inderdaad op zoekvolume (hoe vaak is gezocht op een naam of titel).

Google wist toen al dat zoekvolume geen goede maatstaf is. Toename in zoekvolume in de laatste vier weken was een van de factoren in een formule die Google had ontwikkeld. Google voorspelde voor alle drie de top-Oscars twéé mogelijkheden - geen blijk van zelfvertrouwen. In twee gevallen zat de winnaar erbij. Daarmee scoorde Google dus twee halve punten. Een uit drie is geen geweldig resultaat voor een voorspellende formule waar zo goed over was nagedacht. Waarom Google nu op zijn Oscarpagina teruggrijpt naar het bewezen ongeschikte zoekvolume is een raadsel.

Niet alleen zoekvolume kan een criterium zijn. Je kunt ook kijken naar likes op Facebook bijvoorbeeld. Of naar aantallen tweets. Sheknows.com liet vorig jaar zien welke films daarmee als winnaar uit de bus zouden komen. Het is direct duidelijk dat dat ook niet werkt. Extra grappig wordt het als je ziet wat Mashable er vorig jaar van maakte: óók op basis van tweets voorspelde Mashable wel met succes de beste film. Het verschil met Sheknows is spectaculair, maar hoe dat kan is niet duidelijk. Een andere periode?

Mashable voorspelde ook de beste acteur, actrice en regisseur en had er daarvan twee fout. Exit aantallen tweets als indicator voor Oscarwinnaars.

Wat een onzin dit allemaal is wrijft Mediabistro.com er dit jaar nog eens in. Als likes of tweets de dienst uitmaakten, zouden films winnen die helemaal niet zijn genomineerd.

Google verfijnde vorig jaar tevergeefs zijn techniek. Datzelfde proberen nu Microsoft Research en Brandwatch, ieder op hun eigen manier. Hoe die technieken precies werken mag Joost weten, maar één ding is zeker. Als ze het bij het rechte eind hebben, is dat toeval.

Waarom? Omdat de Oscars worden toegekend door een jury. Dat is een klein aantal mensen, dat vakkennis en artistieke criteria toepast en het recht heeft eigenwijs te zijn. Analyse van de stem des volks, op welke manier dan ook, geeft geen enkele informatie over de stemverhoudingen in deze commissie.

Iedereen weet dat natuurlijk. Al die zogenaamde voorspellingen zijn waardeloos en de sites die ze brengen, weten dat. Het gaat gewoon om traffic, want stukjes over de Oscars worden gevreten in deze tijd van het jaar. Vandaar ook deze column. ;-)


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen