BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Herbert Blankesteijn

Hufterlogica op de A2

  • Herbert Blankesteijn
maandag 23 juli 2012, 8:24 Update: maandag 23 juli 2012, 8:45

Hardrijders op de A2 vertonen het huftergedrag waar tegenwoordig zoveel over wordt geklaagd. Minister Schultz voegt daar hufterig regeringsgedrag aan toe. Zo, dat is eruit.

Het geklaag over de trajectcontrole die vandaag begint, betekent dat een heel eenvoudige regel, de maximumsnelheid, tot nu toe massaal werd genegeerd. Ik ben niet zo naïef dat ik dacht dat het anders was maar er mag wel even de aandacht op worden gevestigd. Als het gaat om bankiers is het wangedrag en egoïsme onthutsend en zijn strengere regels en meer toezicht dringend noodzakelijk. Regels voor ons, daar kunnen we natuurlijk niet aan beginnen. Sorry mensen, dat is typische hufterlogica.

O, u betaalt wegenbelasting, dan moet er niet niet zo worden gezeurd? Mocht dat uw gedachtengang zijn, dan bevindt u zich op het niveau van de hondenbezitter die zijn hond op de stoep laat kakken omdat hij hondenbelasting betaalt. Belasting als vrijbrief om amok te maken en een andere de zooi te laten opruimen. Huftergedrag. Uw belasting is gebruikt om die weg aan te leggen - misschien weet u nog dat daar voorheen altijd files stonden. Als u 100 rijdt, gaat u ongeveer drie keer zo hard als voorheen. Is dat waar voor uw geld of niet? Waarom moet het vijf keer?

En de omwonenden hebben er wél last van (ik heb gewoond op een plek die is ingeklemd tussen drie snelwegen dus ik kan het weten). Er is lawaai, er is fijnstof, er zijn uitlaatgassen. Nu roepen dat auto's schoner zijn geworden en dat er dus 'ruimte' is om harder te rijden, kan niet. De afspraak tussen de regering en de gemeenten langs de A2 was dat de max 100 zou zijn, niets anders. De afspraak was niet dat de ellende voor de dorpen langs de A2 koste wat kost op hetzelfde niveau moet blijven. Als auto's stiller en milieuvriendelijker worden, mogen Maarssen, Breukelen en Abcoude daar dan misschien van profiteren? Zo'n snelweg is al vervelend genoeg.

Het veranderen van de regels tijdens het spel, het gebruiken van macht omdat je die nu eenmaal hebt, het is stomweg huftergedrag. Neemt u dat even mee, mevrouw Schultz van Haegen-Maas Geesteranus, met uw chique dubbele dubbele achternaam?

Je kunt het autorijden ook beschaafd benaderen en ervan uitgaan dat je overal waar je rijdt, te gast bent. Veel mensen die langs een snelweg wonen (of wat voor weg dan ook) hebben er niet om gevraagd dat u langs komt rijden. Elke weg, maar vooral natuurlijk een snelweg, is een afschuwelijk litteken in het landschap. Dat hoef je niet nog erger te maken door er 130 over te rijden. Waar nog bijkomt dat de meeste automobilisten altijd 20 km harder rijden dan de max en daar nog trots op zijn ook. Huftergedrag.

Nederland is een druk land en we zullen altijd het nodige van elkaar merken. Het minste dat we voor elkaar kunnen doen is ons houden aan gemaakte afspraken en aan de regels die democratisch voor iedereen zijn vastgesteld. Weg met het huftergedrag, op naar wellevendheid.

A2AutoSchultz van HaegensnelheidsnelwegtrajectcontroleVerkeer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Auto-Update | Chinese interesse voor productie bij VDL Nedcar

Welke toekomst heeft de leaseauto?

Rijtest | Opel Mokka-e

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Thierry Baudet en het Neurenberg-tribunaal

Opinie | Het vingerhoedje is half vol

BREEKT | 'Europa moet een vaccinatiepaspoort invoeren'

'Prik iedereen, daarna paspoort'

BNR Zakendoen Energiedebat #2: Duurzame warmte

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play