BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Herbert Blankesteijn

Column Herbert Blankesteijn | Muzikanten hebben niks aan Spotify [updated]

  • Herbert Blankesteijn
zondag 20 november 2011, 21:26

234 platenlabels willen hun muziek niet meer via Spotify verspreiden. De vaart lijkt er even uit bij Spotify, de muziekdienst die voor consumenten zo onweerstaanbaar is.

De reden dat de labels zich terugtrekken, is tweeledig. In de eerste plaats is er ontevredenheid over de royalties die Spotify betaalt. De band Uniform Motion heeft een vergelijking gemaakt tussen de verschillende manieren om met opgenomen muziek geld te verdienen.

Het streamen via Spotify blijkt volstrekt oninteressant. Als iemand naar een compleet album luistert, levert dat de band 2,9 cent op, te verdelen onder alle leden. Honderd keer luisteren levert minder op dan één verkoop van hetzelfde album via iTunes of Amazon.

De andere reden voor de 200+ labels om Spotify gedag te zeggen, is dit onderzoek, waarin gebruikers van betaalde muziekdiensten toegeven minder cd's te kopen nu ze toegang hebben tot alle muziek.

Dat is niet zo vreemd. Als je zowat alle muziek ter wereld onder de knop hebt, is er niet veel reden meer nog cd's te kopen. Bovendien hebben Spotify-abonnees het gevoel dat ze al voor de muziek betalen. Ze voelen dus geen morele plicht nog cd's te kopen, wat ze soms nog wel hebben als ze gratis downloaden.

Die 234 kleine labels hebben het volste recht niet mee te doen aan een zakelijk project waar alleen anderen profijt van hebben. Consumenten hebben muziek voor niets of voor een prikkie (zie Spotify.com). Spotify toucheert abonnementsgeld en advertentieïnkomsten. Maar voor de leveranciers van de muziek is Spotify niet veel anders dan YouTube of The Pirate Bay: hopelijk leert het publiek je muziek daar kennen en profiteer je daar later eens van. Sommige artiesten zien dat nog wel zitten maar het is bekend dat labels weinig heil zien in dat model. Ook artiesten van wie de naam bekend genoeg is, zoals Coldplay, Adele en The Beatles, laten Spotify links liggen.

Over labels gesproken, wat vinden de vier grote labels EMI, Sony, Universal en Warner hiervan? Waarom stappen zij niet uit Spotify en die 234 kleine jongens wel? Het antwoord is dat de majors weer eens prima voor zichzelf hebben gezorgd. In 2009 zijn ze namelijk aandeelhouders geworden van Spotify. Met zijn vieren hebben ze 17%. Dus als Spotify een succes wordt - mede dank zij het onderbetalen van de artiesten - verdienen de vier grote platenmaatschappijen een scheepslading geld, die ze niet met voornoemde artiesten hoeven delen.

Spotify is dus inderdaad geweldig voor de muziekconsument, voor de oprichters van Spotify en voor de majors. Muzikanten en kleine labels kopen er niets voor.

Update (4-1-2012): in de vierde alinea 'Spotify' veranderd in 'betaalde muziekdiensten.' - HB

Update2 (4-1-2012): ST Holdings, het hier bedoelde verbond van labels, heeft eind november het bericht over het verbreken van de samenwerking met de muziekdiensten van zijn blog gehaald en heeft getwitterd: “Pleased to say we're working with some streaming companies on solutions that work as well for artists as they do consumers.” Spotify wijst mij hier met grote nadruk op. Het valt vooral op wat hier NIET wordt gezegd: dat de oorspronkelijke blogpost onzin was en dat een gelukkige samenwerking met Spotify e.a. voor de toekomst is gegarandeerd. Wat impliciet wel wordt gezegd: dat er momenteel géén oplossingen zijn die even gunstig zijn voor de artiest als voor de consument.

Het lijkt dan ook een actie die onder druk van de muziekdiensten tot stand is gekomen. Daarom handhaaf ik deze column, die weergeeft wat op het moment van schrijven (20 november) het geval was. Als er reden is om weer over dit onderwerp te schrijven (echt nieuws bijvoorbeeld) kom ik er natuurlijk op terug. - HB

Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play