Herbert Blankesteijn4 mei '11 18:47

[04-05] Herbert Blankesteijn: Microsoft en Blackberry, Losers United

Auteur: Harmen Simon Teunis

In de Blackberry zal vanaf binnenkort de zoekmachine van Microsoft, Bing, zijn verankerd. Dat hebben Microsoft en Research in Motion (RIM) afgesproken. Steve Ballmer van Microsoft maakte dat vannacht bekend op de Blackberry World in Orlando.

Het is opmerkelijk hoe in de internetbusiness de verliezers elkaar opzoeken. Microsoft en Yahoo. Microsoft en Nokia. Microsoft en RIM. Zakelijk mag dat zinvol lijken: samen maak je minder kosten, heb je groter marktaandeel of kun je elkaars product promoten.

Maar dat is boekenwijsheid. De betrokken bedrijven vergeten de klant. Een belangrijke reden voor consumenten om voor Nokia te kiezen, is het gebruiksgemak geweest. Eenvoudige menu's, logisch opgebouwd, geen handleiding nodig. Het is de vraag of deze trouwe en blije klanten nog steeds een Nokia willen als daar Windows Phone 7 op staat, hoe goed dat systeem ook is.

Wat het precies gaat betekenen dat Bing "deeply integrated" zal zijn in de Blackberry is nog niet duidelijk, maar zeker is dat het moeilijker wordt om met Google te zoeken dan met Bing. Dat betekent dus gewoon een afknapper voor de Blackberry-gebruiker. Die zal Google moeten gebruiken via het mobiele web of een aparte app moeten downloaden - als dat al wordt toegestaan. Kans bestaat dat er kostbare schermruimte wordt opgeofferd aan een Bing-icoon of dat Bing zich op andere manieren opdringt.

In plaats van dit soort fratsen zou Microsoft eindelijk eens een beter product moeten maken dan Google, want dat is nog altijd niet gelukt. Als je je toevlucht moet nemen tot marketingtrucs zoals product placement in films maak je jezelf alleen maar belachelijk.

Daarmee komen we op het aspect imago. Het is al erg genoeg als de hele wereld weet dat je marktaandeel taant, dat je aandeelhouders morren en dat als gevolg daarvan de wanhoop toeslaat. Door je te associëren met andere bedrijven die hetzelfde probleem hebben, maak je je imago alleen maar triester.

Herbert Blankesteijn

---

Herbert Blankesteijn schrijft wekelijks voor BNR.nl een column over een actueel thema op het digitale vlak. Daarnaast is Herbert dagelijks van maandag tot en met donderdag te horen en te lezen met Internet Vandaag, en presenteert hij iedere donderdagavond BNR Digitaal.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen