Hoofdredactie26 jan '12 08:04

Column hoofdredactie | Heilige huisjes melken

Auteur: Meindert Schut

Dachten we dat het CDA zo langzamerhand definitief was ingeslapen, alsof ze collectief de pil van Drion hadden geslikt, juist dan ontpopt het wetenschappelijk instituut zich als de bovenste beste taboe doorbreker.

Werd eerst al het heilige huisje van de hypotheekrenteaftrek omver geblazen, nu is de kilometerheffing aan de beurt.

Het plan is even simpel als dom. Je moet elk jaar je kilometerstand doorgeven en daarop wordt je belast. Klinkt logisch, maar de files los je er niet mee op.

Elke kilometer die je tijdens spits rijdt is namelijk net zo duur als de kilometer die je buiten de spits rijdt. Daar zit dus geen echte prikkel om buiten de spitsen te gaan reizen. Bovendien wordt er in dit plan geen rekening gehouden met de kilometers die buiten Nederland worden gereden.

Het Nederlandse wegennet wordt dan niet belast, dus waarom wel onze portemonnee?

Toch is het ook wel erg makkelijk om zo'n plan direct tot op het bot af te kraken. Als we dat met alle plannen doen, dan gebeurt er nooit wat in Nederland. Dan waren de Deltawerken nooit tot stand gekomen en hadden we geen Haarlemmermeerpolder of de provincie Flevoland. Megaprojecten, die ongekend veel geld hebben gekost, maar ook een veelvoud van dat bedrag hebben opgeleverd door die kennis bijvoorbeeld naar het buitenland te exporteren. Denk maar eens aan onze baggeraars.

Datzelfde kan ook gelden voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Financieel is dat project natuurlijk één groot drama. Maar de opgedane kennis over het bouwen onder steden zou uiteindelijk wel eens veel meer kunnen opleveren van het geïnvesteerde bedrag. De aanleg van de metrotunnel onder het Centraal Station alleen al is een huzarenstukje. En als die lijn straks open gaat, dan zijn we er waarschijnlijk toch best wel blij mee.

We kunnen het plan voor kilometerheffing dus weer prima in een diepe la duwen.

Daar zullen veel mensen heel blij mee zijn. En over een aantal jaar kopen we dan voor veel geld een intelligent systeem in het buitenland. Kan natuurlijk… Maar veel beter is het als we zelf een voorsprong nemen. Een soort Deltaplan ontwikkelen voor mobiliteit. Dat kost vast veel geld en er zullen net als bij de OV-chipkaart veel problemen ontstaan. Maar als het wel lukt, dan kun je dat systeem wereldwijd uitrollen. Dat levert miljarden euro’s op en duizenden banen.

Een taboe doorbreken is dan opeens niet zo moeilijk meer.

Meindert Schut

---

Iedere donderdag geeft de BNR Hoofdredactie wisselend bij monde van hoofdredacteur Paul van Gessel of adjunct-hoofdredacteur Meindert Schut commentaar op de actualiteit.

Gerelateerde artikelen