BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Hoofdredactie

Column hoofdredactie | Heilige huisjes melken

  • Meindert Schut
donderdag 26 januari 2012, 8:04
Hoofdredactie | Heilige huisjes melken

Dachten we dat het CDA zo langzamerhand definitief was ingeslapen, alsof ze collectief de pil van Drion hadden geslikt, juist dan ontpopt het wetenschappelijk instituut zich als de bovenste beste taboe doorbreker.

Werd eerst al het heilige huisje van de hypotheekrenteaftrek omver geblazen, nu is de kilometerheffing aan de beurt.

Het plan is even simpel als dom. Je moet elk jaar je kilometerstand doorgeven en daarop wordt je belast. Klinkt logisch, maar de files los je er niet mee op.

Elke kilometer die je tijdens spits rijdt is namelijk net zo duur als de kilometer die je buiten de spits rijdt. Daar zit dus geen echte prikkel om buiten de spitsen te gaan reizen. Bovendien wordt er in dit plan geen rekening gehouden met de kilometers die buiten Nederland worden gereden.

Het Nederlandse wegennet wordt dan niet belast, dus waarom wel onze portemonnee?

Toch is het ook wel erg makkelijk om zo'n plan direct tot op het bot af te kraken. Als we dat met alle plannen doen, dan gebeurt er nooit wat in Nederland. Dan waren de Deltawerken nooit tot stand gekomen en hadden we geen Haarlemmermeerpolder of de provincie Flevoland. Megaprojecten, die ongekend veel geld hebben gekost, maar ook een veelvoud van dat bedrag hebben opgeleverd door die kennis bijvoorbeeld naar het buitenland te exporteren. Denk maar eens aan onze baggeraars.

Datzelfde kan ook gelden voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Financieel is dat project natuurlijk één groot drama. Maar de opgedane kennis over het bouwen onder steden zou uiteindelijk wel eens veel meer kunnen opleveren van het geïnvesteerde bedrag. De aanleg van de metrotunnel onder het Centraal Station alleen al is een huzarenstukje. En als die lijn straks open gaat, dan zijn we er waarschijnlijk toch best wel blij mee.

We kunnen het plan voor kilometerheffing dus weer prima in een diepe la duwen.

Daar zullen veel mensen heel blij mee zijn. En over een aantal jaar kopen we dan voor veel geld een intelligent systeem in het buitenland. Kan natuurlijk… Maar veel beter is het als we zelf een voorsprong nemen. Een soort Deltaplan ontwikkelen voor mobiliteit. Dat kost vast veel geld en er zullen net als bij de OV-chipkaart veel problemen ontstaan. Maar als het wel lukt, dan kun je dat systeem wereldwijd uitrollen. Dat levert miljarden euro’s op en duizenden banen.

Een taboe doorbreken is dan opeens niet zo moeilijk meer.

Meindert Schut

---

Iedere donderdag geeft de BNR Hoofdredactie wisselend bij monde van hoofdredacteur Paul van Gessel of adjunct-hoofdredacteur Meindert Schut commentaar op de actualiteit.

CDAColumnHaarlemmermeerpolderhoofdredactieKilometerheffingMeindert SchutNoord-Zuidlijnspits
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Uniek: Coalitie vlak voor TK2021 op winst

De Ochtendspits | 5 januari

5 januari | Zorgen over mix van medicatie en vaccin

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play