
De uiteindelijke omzet daalde namelijk met 1,4 procent, de nettowinst met 1,3 procent. "Ik snap ook wel dat die pr-chickies van bedrijven proberen de resultaten zo goed mogelijk voor te stellen. Daar heb ik geen moeite mee", zegt De Kort. "Wat ik niet begrijp, nog steeds niet, is dat de AFM bedrijven niet verplicht om hun resultaten in een bepaald format te rapporteren. Zodat je in een keer kunt zien hoe het ervoor staat."
Maar, zegt De Kort, "dat journalisten vervolgens niet verder komen dan het overschrijven van de eerste pagina van het persbericht, dat is weer een heel ander verhaal." Neem Heineken. "Heineken zegt zelf, 'exclusief alles wat tegenvalt, stijgt de winst'. Dus wat zie je vervolgens in alle kranten staan? 'Eindelijk, de winst stijgt'. Terwijl je ook verder in het persbericht kunt kijken. Daar geeft Heineken aan dat de winst gewoon daalt, inclusief alles wat tegenzit."
Dat lees je nergens, volgens De Kort. "Dus AFM, kom met meer voorschriften over hoe bedrijven hun cijfers presenteren. En journalisten, maak iets meer werk van de realiteit."