Kees de Kort8 jul '16 12:37Aangepast op 8 jul '16 12:56

Even de weg kwijt

Auteur: Kees de Kort

De Brexit doet de Britse consumenten geen goed. Niet eerder in de afgelopen tweeëntwintig jaar was het consumentenvertrouwen in Groot-Brittannië zo laag, blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau GfK.

‘Britse consumenten zijn even de weg kwijt’, concludeert Kees de Kort. ‘Met een beetje geluk kalmeert het wel weer. Maar dit is wel een teken aan de wand, want bedrijven waren een paar dagen geleden ook al somber. De eerste voortekenen zijn niet goed.’

De Kort, die de buitenlandse kwaliteitsmedia dagelijks tot in detail doorneemt, is somber gestemd over de toekomst van de Britten. ‘Je leest niet veel positiefs hoor. Economische onzekerheid, politieke onzekerheid, god weet wat voor onzekerheid. De Engelsen beginnen nu serieus een rekening te houden met tijdelijk andere economische tijden.’

Tel daarbij de politieke chaos op en het R-woord valt vanzelf. ‘De problemen liggen door de partijen heen. Leave heeft geen idee wat ze willen, Bremain heeft ook geen idee hoe het verder gaat. Voordat we een uitkomst hebben waarmee we verder kunnen, zijn we wel een tijdje verder. Dat gaat natuurlijk grote gevolgen hebben voor de bestedingen in Engeland. Een recessie lijkt mij vrij zeker.’


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen