Why worry, be happy
Zo laag als de autoverkoop in Nederland is, zo hoog is ‘ie in Amerika. Maar de auto’s worden met kunstgrepen in de markt gezet, zegt BNR’s macro-econoom Kees de Kort.
'In Amerika doen ze goede zaken omdat ze bijvoorbeeld heel veel korting geven of interessante financieringen aanbieden', aldus De Kort. 'Maar hoe lang dat kan blijven duren, kortingen en gratis geld geven, weten we niet.'
De winkels in Amerika hebben daarentegen wél een harde klap gehad, en het wordt de komende tijd alleen maar erger, zegt De Kort: 'De e-commerce loopt als een gek, maar de traditionele winkelketens… dat is een heel ander verhaal. Die Amerikanen hebben gewoon extreem veel te veel winkels. Daar gaan echt tienduizenden winkels gesloten worden komend jaar en er gaan honderdduizenden mensen ontslagen worden.'
Engeland
In Engeland klinkt een ander geluid: de consumenten blijven, ondanks de onzekerheid rondom de Brexit, rustig doorconsumeren. Niet zo gek, zegt De Kort, want: 'De Britse consument heeft een stemming van 'Why worry, be happy', 'Fake it until you make it' en 'Shop until you drop'. Ze leven nu en zien wel waar het schip strandt. Ik ben meer van het vooruitkijken, maar de Engelsen gaan het nog wel merken: de inflatie gaat oplopen want de pond is in elkaar gestampt, de loonontwikkeling valt een beetje tegen en dus komt de koopkracht binnenkort onder druk te staan, net als de werkgelegenheid als er minder geïnvesteerd gaat worden. Maar dat zijn allemaal processen van de lange termijn.'

Kees de Kort
Kees de Kort is met pensioen. De komende tijd zullen verschillende economen hun opinie delen met presentator Thomas van Zijl in het dagelijkse hoekje macro van BNR Zakendoen.