Paul Laseur29 nov '15 23:03Aangepast op 30 nov '15 10:53

Column Paul Laseur | Cyber Monday

Auteur: Paul Laseur

Het was u mogelijk ontgaan, en dan heeft u geluk, maar vandaag is het Cyber Monday. En Cyber Monday is weer de online-tegenhanger van Black Friday, drie dagen geleden. Twee super-koopdagen die zijn komen overwaaien uit Amerika.

Paul Laseur
Paul Laseur

In dat land is Black Friday sinds jaar en dag de aftrap voor het shopping-season in December. Mega-kortingen moeten miljoenen Amerikanen naar de winkels lokken. En elk jaar weer zorgt dat voor stormachtige taferelen. Slaapzakken voor de deur, vechtpartijen. Als vliegen op de stront storten de consumenten zich op de koopjes. Pakken wat je pakken kan. De weg naar kerstmis voert ook dit jaar weer langs de hel op aarde. En op Cyber Monday, vandaag dus, doen de webwinkels het nog eens dunnetjes over. 

Alleen voor markt-onderzoekers is Black Friday een paradijs, dat een schat aan gegevens oplevert. Helemaal in Amerika is de kooplust van de consument een goede graadmeter van de economie. En dat ziet er nog best redelijk uit. Weliswaar lopen verkoopcijfers in de bakstenen winkels al jaren terug; Maar die daling wordt ruimschoots gecompenseerd door de webshops. In de VS is Cyber Monday nu al een stuk groter dan Black Friday ooit is geweest.

Sinds enige tijd doen ook Nederlandse Winkeliers volop mee aan Black Friday. De mailbox van Mevrouw Laseur ontplofte vrijdag bijna van de vele thema-aanbiedingen. Van oer-Hollandse winkelbedrijven zoals Bol.com, Wehkamp en V&D….Vroom en Dreesmann, dames en heren, van de schoolcampus en het prijzencircus. Datzelfde Vroom en Dreesmann komt nu ook al met Black Friday-kortingen. Dan weet je dat de strijd verloren is.

Alleen de Bijenkorf verzette zich nog enigszins tegen de Amerikaanse overheersing. Met de Drie Dwaze Dagen organiseerde het Warenhuis jarenlang zijn eigen Hollandse variant. Maar ook dat was dit jaar voor het laatst. Weer legt een Vaderlandse traditie het loodje onder buitenlandse druk. Officieel omdat de uitverkoop niet langer past bij het exclusieve luxe imago van het bedrijf. De echte reden is natuurlijk dat al die Chinese en Russische bezoekers van de Bijenkorf niet wisten wat ze overkwam tussen de hordes koopjesjagers uit Purmerend en Waddinxveen.  

In hoog tempo worden eigen tradities verdrongen door nieuwkomers. Sinterklaas moet wijken voor de Kerstman. Sint Maarten voor Halloween. Met Valentijnsdag sturen we snoep en bloemen.  En volgend jaar eten we allemaal kalkoen met Thanksgiving. Moeten we dan ook nog aan Cyber Monday geloven?! Ik ben bang van wel. Prettige maandag!


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen