Paul Laseur8 mei '16 23:13Aangepast op 3 jun '16 11:50

Gratis bestaat niet

Auteur: Paul Laseur

Twee miljoen Nederlanders zijn zwaar gedupeerd. Door Telecomaanbieders die gratis telefoons weggaven bij een mobiel abonnement. Dat meldt althans de Consumentenclaim BV. Want wat blijkt? Die toestellen waren helemaal niet gratis!

Je bedenkt het niet, maar in de maandelijkse belrekening zat ook een afbetaling op het mobieltje verstopt. De zelfbenoemde Specialist in Massaclaims laat het er niet bij zitten en heeft inmiddels vijfduizend slachtoffers van zo’n all in-abonnement geronseld. Genoeg om een procedure te beginnen tegen de providers. Vijfduizend jankers die zo dom waren om echt te denken dat commerciële aanbieders op de uiterst competitieve telecommarkt apparaten van honderden euro's gratis uitdeelden. Uit aardigheid!

Voor al die goedgelovige sukkels heb ik slecht nieuws: gratis bestaat niet. Of zoals de Nobelprijswinnaar en econoom Milton Friedman het zei: “There ain’t no such thing as a free lunch.” In plaats van al die naïeve consumenten aan te spreken op hun eigen verantwoordelijkheid in het economisch verkeer, duwt Consumentenclaim BV ze diep in de slachtofferrol. Want hoe meer mensen zich gedupeerd voelen hoe beter het is. Voor de Consumentenclaim BV, welteverstaan.

Want massa is kassa. En deelname aan de collectieve rechtszaak is gratis, belooft de organisatie, want: no cure no pay. Weer een free lunch, dus! De Specialist in Massaclaims heeft het goed bekeken. Alle klagers die ze kunnen krijgen hebben ze keihard nodig, om een vuist te maken tegen de telecomsector. Door zich aan te melden geeft het slachtoffer dus iets weg wat de BV heel graag wil hebben. Want zonder massa is er helemaal geen claim. En de deelnemer maar blij zijn dat hij gratis een plekje op de lijst krijgt. Mocht de claim slagen gaat een stevig percentage naar de BV.

En niet alleen belbedrijven kunnen een claim verwachten. Ook de Nederlandse Spoorwegen zijn aan de beurt. De NS kan de borst natmaken voor een vordering van 6 miljoen euro. Om reizigers te compenseren die moesten staan in de trein, tijdens de spits. Een maand geleden stond de teller op tienduizend gedupeerden, die na een oproep van Consumentenclaim vierduizend foto’s van overvolle treinen instuurden. Ter bewijs. Inzet van de vordering is minimaal de helft van de reiskosten terugkrijgen voor deze mensen. En wie wil dat nu niet? Gratis geld terug voor een lekker potje NS-bashen.

Vroeger zouden we dit Amerikaanse toestanden noemen. Consumentenclaim BV ruikt overal geld en kan uw hulp goed gebruiken om al die vorderingen binnen te harken. Mijn advies aan de belklanten zou zijn om zich voortaan vooraf te verdiepen in het abonnementenaanbod en online tarieven te vergelijken; Treinreizigers die graag willen zitten adviseer ik waar mogelijk buiten de spits te reizen.

Maar ga niet zeiken achteraf.    

Prettige maandag!


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen