BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Paul Laseur

Kindervriend

  • Paul Laseur
maandag 6 juni 2016, 6:42
Column Paul Laseur | Kindervriend

In de eerste drie maanden van dit jaar deelde Albert Heijn 47 miljoen moestuintjes uit bij de kassa. U hoort het goed: 47 miljoen! Dat zijn er bijna 3 per hoofd van de bevolking. Het is maar goed dat de meeste zaadjes nooit voorbij de kiemfase zijn gekomen, anders was ons kleine landje nu overwoekerd met komkommers, sperziebonen en rucola.

Moederbedrijf Ahold was zeer te spreken over de geslaagde promotieactie. De afbreekbare bakjes met dat kleine kluitje aarde trokken flink wat extra bezoekers naar de winkels. En dat droeg bij aan een aanzienlijke stijging van de kwartaalomzet. Die kwam uit op bijna 12 miljard euro. Niet zo gek wanneer je bedenkt dat de klant voor elk tuinbakje eerst 15 euro aan boodschappen moest afrekenen. Al die hobbytuinders samen gaven dus meer dan 700 miljoen euro uit bij Albert Heijn. Het gaat om grote getallen.

Maar niet alleen commercieel waren de tuintjes een groot succes. Ook maatschappelijk werd een snaar geraakt: Op basisscholen en op social media was het een rage. Bij mensen thuis, in de klas, onder Facebook-vrienden en in Whatsapp-groepen: Overal werden tips en ervaringen gedeeld, bij het opkweken van al die uiteenlopende groenten en tuinkruiden, met foto’s en al. Gerard Reve noemde Albert Heijn al de Mensenvriend. Maak daar gerust de kindervriend van. Want de kinderen bepalen waar hun ouders boodschappen doen.

Terwijl ik mij afvraag hoeveel mensen nu echt broccoli uit eigen tuin zijn gaan eten, verdient Albert Heijn een groot compliment voor de sympathieke moestuintjesactie. Die een hele generatie basisschoolkinderen moeiteloos vertrouwd lijkt te maken met de herkomst van ons voedsel. Het is zeker niet de eerste promoactie van een supermarkt die uitgroeit tot een schoolpleinrage. Maar wat een verademing na die hersenloze spaarwoede met wuppies, flippo’s en voetbalplaatjes.

En wat kan de overheid een hoop leren van zo’n pedagogisch geslaagde  Albert Heijn-actie. Ik zie ineens volop kansen voor publiek-private samenwerking. Gebruik voortaan gewoon de supermarkt om tot schoolkinderen door te dringen en ze op te voeden tot maatschappelijk bewuste wereldburgers. Het zelf groente leren kweken is pas het begin. Verzin ook eens een actie die de kids stimuleert om – ik noem maar wat - ouderen te helpen, afval te scheiden of muziek te maken. Wat een kans ook voor een commercieel bedrijf om maatschappelijk zijn verantwoordelijkheid te nemen. De kiem daarvoor lijkt in elk geval te zijn gelegd.

Prettige maandag!

ColumnOpiniePaul Laseur
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Opinie | Vrouwenhaat

Opinie | Prima terrasweer

Opinie | Strandfiles in februari

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Zijn er mensen genetisch meer gevoelig voor corona?

8 maart | Avondklok dreigt uit de tijd te lopen

Opinie | Vrouwenhaat

Auto-Upda | Hyundai roept 6.200 EV's terug in Nederland

BNR Doorpakkers #36 De plantjes zijn niet aan te slepen

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play