BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Paul Laseur

De vrouw in tv-reclame

  • Paul Laseur
maandag 11 juli 2016, 6:31
Paul Laseur | De vrouw in tv-reclame

Ik had hem niet aan zien komen, die oproep van Unilever. Om nu toch eindelijk, voor eens en altijd, te stoppen met de stereotypering van de vrouw in tv-reclames. Want hoe hypocriet kun je zijn?

Als er één sector verantwoordelijk is voor dat hardnekkige beeld van het oertype huisvrouw, dan is het wel de wasmiddelenindustrie. Sinds de jaren ‘50 van de vorige eeuw is er nooit wezenlijk iets veranderd aan het vrouwbeeld waarin de grote zeepfabrikanten ons willen doen geloven. Dat van de toegewijde moeder en dienstbare echtgenote. Tevreden, zorgzaam en opgeruimd. Aan de blinkend schone afwas of tussen de stralend witte lakens die fris wapperen aan de drooglijn. Dansend over streeploos schone keukenvloeren: een droomvrouw in een sprookjeswereld. Een wereld ook zonder sterke vrouwen, zoals Angela Merkel, Hillary Clinton of de kersverse premier van Groot-Brittannië. 

Bijna net zo oud, trouwens, als dat door zeepreclames opgedrongen vrouwbeeld, is het verzet ertegen in de samenleving. De grote wasmiddelenproducenten zoals Unilever en Procter & Gamble krijgen al zestig jaar lang het verwijt dat ze meehelpen om het traditionele rollenpatroon tussen man en vrouw in stand te houden. Maar al dat protest heeft nooit iets uitgehaald. Die domme, rolbevestigende reclames horen er gewoon bij, helaas. Irritant en zelfs kwetsend voor sommigen, maar een onafscheidelijk bijprodukt van televisie. Soapseries worden zo genoemd omdat ze al sinds de beginjaren van televisie rondom reclames voor wasmiddelen worden geprogrammeerd.

En dat is niet voor niets. Want die wasmiddel-reclames zijn enorm succesvol! Unilever is één grote marketingmachine. Ze weten heel goed wat ze doen. En dat is effectief meer wasmiddelen verkopen. Aan mensen die er blij van worden en aan mensen die zich doodergeren. Met hetzelfde spotje bereik je namelijk beide doelgroepen. Massamedia gaven zo tientallen jarenlang direct toegang tot honderden miljoenen huishoudens over de hele wereld.

Waarom dan gaat Unilever nu ineens wél overstag? Waarom stoppen met zo’n waanzinnig succesvol reclameformat? Zelf zegt de onderneming - geheel volgens de laatste mode in het bedrijfsleven - dat het puur een kwestie is van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De huichelaars! Unilever heeft gewoon goed in de gaten dat het televisietijdperk op z’n laatste benen loopt. Na de eeuw van de massamedia betreden we nu het tijdperk van de sociale media. Het is de hoogste tijd om uit te kijken naar een goed alternatief voor adverteren op tv. Ook voor de koningen van het genre, de fabrikanten van wasmiddelen.

Prettige maandag!

ColumnOpiniePaul Laseur
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Opinie | Waarom heb ik dit niet bedacht?

Opinie | Een Groene Trekker met Gele Wielen

Opinie | Is de financiële wereld gek geworden?

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Komt de aanvoer van vaccins al op gang?

25 januari | Scherven rapen na de avondklok

2. De sleutel naar de genetische code van een vaccin

Opinie | Waarom heb ik dit niet bedacht?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play