Paul Laseur22 aug '16 06:32Aangepast op 22 aug '16 08:30

Stipt

Auteur: Paul Laseur

KLM-grondpersoneel hield dit weekend stiptheidsacties. Maar die zijn jammerlijk mislukt. Weliswaar vertrokken op zondagochtend zo’n dertig vliegtuigen met een kleine vertraging, volgens de FNV, maar passagiers hebben daar weinig van gemerkt. En dan maakt het natuurlijk weinig indruk.

Eigenlijk had de bond ook liever gestaakt.  Maar de rechter had het verboden, zo’n vergaande vorm van reizigers pesten tijdens de drukste dagen van het jaar. Pas na dat rechterlijk verbod om te staken greep de bond listig naar het wapen van de stiptheidsactie. Geen werkonderbreking, maar precies het omgekeerde: nauwgezet aan het werk volgens de functieomschrijving.

Dus hielden grondmedewerkers op Schiphol zich de afgelopen twee dagen strikt aan de regels. Zo werden geen zware koffers getild en reden bagagekarretjes op het terrein niet harder dan toegestaan. Met de actie wilde de FNV aantonen dat de werkdruk voor het grondpersoneel te hoog is. In elk geval zo hoog dat als opdrachten volgens het boekje worden uitgevoerd, de zaak volledig vastloopt. Maar als de klant daar uiteindelijk niets van merkt valt het kennelijk met die werkdruk ook wel mee, denk ik dan.

Met deze ondoordachte protestacties, middenin de vakantiedrukte op Schiphol, bewijst de FNV haar trouwe leden op de grond bij KLM bepaald geen dienst. Het treiteren van de werkgever en het omzeilen van een rechterlijk stakingsverbod is één ding. Een poging om klanten lastig te vallen met je hinderlijke stiptheid is een tweede. Die passagiers moet je juist te vriend houden. Het zijn je natuurlijke bondgenoten, FNV!

Als iemand waardering moet kunnen opbrengen voor het feit dat z’n bagage door mensenhanden wordt afgehandeld, dan is het de reiziger. Anders kun je de boel beter helemaal door robots laten overnemen. Juist in een gedigitaliseerde samenleving zullen persoonlijke accenten het verschil moeten maken, hoe klein ook. Grote bedrijven als KLM moeten inzien dat het zonder de mensen op de grond, die met passie hun werk doen, uiteindelijk niet gaat.

Maar tijden veranderen, helemaal in de luchtvaartindustrie. De concurrentie is moordend. Ook bij andere maatschappijen wordt gestaakt, zoals nu weer door de piloten van easyJet. Om te overleven zijn bezuinigingen onontkoombaar. Alleen de vakbeweging beweegt niet mee. Wanneer komt de FNV eindelijk een keer uit de loopgraven van de Twintigste Eeuw?

Prettige maandag!


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen