BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Paul Laseur

De volgende V&D

  • Paul Laseur
maandag 19 juni 2017, 6:21 Update: maandag 19 juni 2017, 9:45
De volgende V&D

Niet Blokker maar Albert Heijn zou wel eens de volgende V&D kunnen worden. De crisis in de winkelstraat beperkt zich namelijk niet langer tot mode- en woonwinkels.

Paul Laseur
Paul Laseur

De brand slaat over, van non-food naar de foodretail. De oude vertrouwde supermarkt is straks nog het nieuwe slachtoffer van de online revolutie in de detailhandel. En wie dat niet zag aankomen werd afgelopen vrijdag alsnog in één klap wakker geschud, door een miljardenovername van Amazon.

Voor bijna 14 miljard dollar koopt de Amerikaanse internetgigant een supermarktketen, Whole Foods uit San Francisco. Die zich met verse, gezonde en biologische produkten al 40 jaar met veel succes richt op de zelfbewuste en koopkrachtige consument. Het overnamenieuws, de grootste ooit voor Amazon, sloeg in als een bom bij traditionele supermarktketens. De beurskoersen doken keihard omlaag, die van Ahold-Delhaize zelfs met 9,5 procent. Beleggers zijn bang dat webwinkel Amazon hard op weg is om ook in levensmiddelen een dominante speler te worden. En ze hebben waarschijnlijk gelijk.

Je hoeft geen retaildeskundige of online-strateeg te zijn om meteen de voordelen te zien van deze samensmelting. Voor beide partijen, zowel Amazon als Whole Foods. De supermarkt namelijk kent het koopgedrag van zijn klanten door en door: Wat ze eten, hoe ze betalen en wanneer ze laten thuisbezorgen. Die data zijn een goudmijn voor Amazon, in combinatie met de eigen online expertise als webwinkel. Whole Foods kan volop profiteren van Amazon’s verkoopkanalen. En ongebreideld verder groeien, zonder voor die uitbreiding afhankelijk te zijn van bakstenen winkels. Als het allemaal doorgaat wordt dit een revolutie voor de distributie van verse levensmiddelen; een keerpunt voor de sector. Nog even en de winkel komt naar de klant toe in plaats van andersom.

Ahold heeft zitten slapen en dacht kennelijk dat de overname van Bol.com genoeg was om mee te kunnen komen in de online revolutie. Maar het moederconcern van Albert Heijn werd dit weekend rechts ingehaald, door Amazon. Om te beginnen op de Amerikaanse markt. Maar je kunt erop wachten dat Amazon’s virtuele supermarkt straks ook in Europa aanslaat. Het grote gevaar voor de traditionele supermarkten komt dus niet van branchegenoten maar van internetbedrijven. Zoals we dat ook zien in andere marktsectoren. Google gaat in bankzaken, Apple werkt aan een zelfrijdende auto. Het initiatief voor geslaagde cross-overs, tussen bakstenen en online, komt altijd van de web-kant. Eerst clicks en dan pas bricks. Succesvolle webwinkels die een fysieke winkel beginnen of overnemen. Dat is een gigantische bedreiging voor traditionele winkelketens. Andersom blijkt het heel erg lastig voor grote bestaande winkelbedrijven om een effectieve online-strategie uit te rollen. Waarmee ze het kunnen opnemen tegen de wendbare internetreuzen.

Prettige maandag!

Paul Laseur
Paul Laseur

Paul Laseur

Follow on twitter

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column.

BNR app iTunes Spotify RSS
ColumnOpiniePaul LaseurPodcast
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Opinie | Waarom heb ik dit niet bedacht?

Opinie | Een Groene Trekker met Gele Wielen

S1E2 | 15 januari 2021

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Burgeroorlog

Opinie | De roze bril van het IMF

28 januari | Buitenlandse bedrijven zitten ondernemingsraden in de weg

Voetbal sponsoren tijdens de coronacrisis

Wilders 'zet het leger in' voor zijn campagne

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play