Reces? Nee, geen tijd. De verkiezingscampagne is begonnen
Reces. Acht weken met het stille niets staren me tegemoet. Lege gebouwen aan het Binnenhof. Verlaten terrassen op het plein. Zelfs de ministers zijn met vakantie en vergaderen pas half augustus weer. Het landsbestuur wordt in afwezigheid van premier Rutte waargenomen door de ministers Hennis, Van der Steur en Blok. En toch, de rust is maar schijn: dit reces valt samen met het begin van de verkiezingscampagne.
Nee, het kabinet is nog lang niet uitgeregeerd. Minister Asscher van Sociale Zaken begint op de vraag van een journalist afgelopen vrijdag enthousiast plannen op te sommen. Voor de verkiezingen in maart moet er nog wat met het minimumloon, de wet werk en zekerheid behoeft aanpassingen, hij gaat kijken naar de loondoorbetaling bij ziekte, de kinderopvang wil hij hervormen, en de nieuwe inburgeringswet kan naar de Kamer. Asscher begint te glimlachen terwijl hij dit zegt, net als de journalisten die hem toehoren. Want hij merkt zelf ook dat hij de vraag naar de kabinetsplannen beantwoordt met het opsommen van zijn eigen plannen.
De plannen die Asscher noemt, zijn ook allemaal ‘goed nieuws’-plannen. Maar dat spreekt natuurlijk voor zich als je een politicus vraagt wat hij nog wil gaan doen. Asscher gaat trouwens nog meer doen deze week. Hij is de enige minister die wat publieke optredens heeft aangekondigd. Zoals vandaag een rondje door het aardbevingsgebied in Groningen. Het bezoek stond al lang gepland en heeft niets met de verkiezingen te maken, zullen zijn woordvoerders zeggen. Maar tegelijkertijd heeft Asscher deze week nog even aandacht terwijl de rest al weg is.
Vorig jaar was het GroenLinks dat midden in het reces wisselde van leider. En zoals de bedoeling was, doken de naar nieuws hunkerende journalisten uiteraard massaal op Jesse Klaver. GroenLinks belooft er dit jaar een lange verkiezingscampagne van te maken die meteen in september van start gaat. Hoe die eruit gaat zien, weten we ook al: afgelopen donderdag kwam een eerste campagnefilm online op Facebook. Het draait in zijn geheel om de persoon Jesse Klaver. Het woord GroenLinks komt er niet eens in voor. Een Facebook-filmpje gemaakt overigens door een speciaal ingehuurde professional. Want de politiek heeft de online marketing nu echt ontdekt.
Het lijkt logisch dat dit jaar de PvdA het reces gebruikt om de aandacht te trekken. Een eerste indicatie dat dat gaat gebeuren is er: meteen zaterdag al stond er een oproep aan Ahmed Aboutaleb in de Volkskrant om er toch nog een keer over na te denken om het op te nemen tegen Samsom in de lijstrekkersverkiezingen. Doet-ie het of doet-ie het niet; de pers is er dol op. Dat weet ook Asscher. Hij zegt nog na te denken over zijn kandidatuur. Ik gok dat eind juli de aankondiging komt. Of eerder natuurlijk: aanstaande woensdag gaat hij op werkbezoek bij LinkedIn. Om te horen welke rol de sociale media kunnen spelen bij het vinden van een nieuwe baan.