Marianne Zwagerman24 mrt '15 06:17Aangepast op 24 mrt '15 07:50

Column Marianne Zwagerman | Live

Auteur: Marianne Zwagerman

Ik was net genezen van mijn FOMO, maar nu is er weer iets nieuws. De FOMO-epidemie werd vooral veroorzaakt door Facebook. Al die gezellige foto’s van mensen in jouw vriendenkring zorgden voor een Fear Of Missing Out.

Gelukkig regelde Facebook ook zelf het medicijn. Gedreven door omzethonger stoppen ze steeds minder leuke foto’s in je timeline en steeds meer oninteressante informatie van bedrijven.

Maar nu is er Meerkat. Meerkat, het Engelse woord voor stokstaartje houdt mij nu weer aan mijn telefoonschermpje gekluisterd, uit angst om wat te missen. Met de Meerkat-app op je telefoon kun je met een druk op de knop live video uitzenden. Dat klinkt eng en dat is het ook. Toen ik het ding net had gedownload klikte ik nietsvermoedend op ‘stream’.

“Alles wat op Meerkat gebeurt, gebeurt ook op Twitter” waarschuwde het stokstaartje me nog. Maar als connected influencer klik ik alle waarschuwingen uiteraard weg. En zo gooide ik per ongeluk live videobeeld op Twitter van mijn Crocs. Ik ontken uiteraard dat ik dit libidoverlagende plastic schoeisel bezit, maar mijn 10.000 twittervolgers konden toch even gezellig live zien hoe ze aan mijn voeten bungelden.

Video is al een paar jaar het grote ding op internet en groeit nog steeds explosief. Veel adverteerdersgeld gaat er naartoe, simpelweg omdat online video steeds meer kijkers trekt. Voor traditionele broadcasters die door gemist- en on demand diensten eyeballs zien weglopen, is live nog steeds een onderdeel van hun geloof. Massabereik is geld waard en grote live evenementen op tv zorgen daarvoor, sport voorop.

Meerkat voegt nu de live factor toe aan online video. Ja, er waren al eerder diensten waarbij dat mogelijk was, maar het stokstaartje maakt het wel heel erg eenvoudig. Zo keek ik van de week al even live mee bij een concert waar een van mijn twittervrienden was. Ik ben benieuwd naar het effect van dit soort diensten op de journalistiek. Nog meer dan ooit wordt iedereen met een telefoon op deze manier verslaggever. Bij live breaking news doet de kwaliteit er niet toe, smartfoonbeeld is prima. Straalwagens worden overbodig. Het wordt allemaal nog goedkoper en makkelijker om te maken.

Vooralsnog slaat Meerkat de video’s niet op. Je moet live meekijken. Terugkijken kan niet. Goddank zijn mijn crocs dus al weer verdwenen in de grote internetprullenbak. Voor nieuws is het wel handig als we nog eens kunnen terugzien. Maar goed, de pas een paar maanden bestaande stokstaartjes haalden al 12 miljoen dollar op om door te ontwikkelen. Bring it, Meerkat!

---

Volg Marianne Zwagerman op Twitter: @MarianneZW

 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen