Marianne Zwagerman21 apr '15 06:32

Column Marianne Zwagerman | Big Bad Al

Auteur: Marianne Zwagerman

“TV kijken is voor bejaarden”, betoogde ik hier vorige week. Maar hoe zit dat eigenlijk met radio?

De NPO-zenders 1, 4 en 5 doen het goed in de doelgroep van 65-jarigen, blijkt uit onderzoek van een mediabureau. Slam FM slaagt er het beste in om een jongere doelgroep aan te boren met een gemiddelde luisteraar van 28 jaar. De publieke ‘jongerenzender’ 3FM trekt luisteraars van gemiddeld 38 jaar.

Nou zag ik laatst het BNN-tv-programma Valerio International waar ‘jonge succesvolle Nederlanders in het buitenland’ worden opgezocht. En daar vallen de 43-jarige dance-opa Duncan Stutterheim en de 41-jarige RTL-verslaggever Erik Mouthaan blijkbaar ook nog onder. Jong is dus een relatief begrip. En gemiddeld zegt ook al niet zoveel. 91% van de Nederlanders luistert wel eens naar de radio. Met een vergrijzende bevolking kom je gemiddeld dan al snel oud uit.

De autoradio is het populairste device, dus dan vallen jongeren buiten de boot. Ik vroeg even rond in eigen kleine kring. “Huh, radio? Nee waarom zou ik?”, was het meest gehoorde puberantwoord. Nou, ik heb bijvoorbeeld mijn muzikale opleiding te danken aan Kees Baars en Alfred Lagarde, in de jaren ’80 legendarisch op vrijdagavond met hun live programma Countdown Café op Radio Veronica.

Maar hoe ontdekken kids tegenwoordig nieuwe muziek? Wie is hun Big Bad Al die ze de weg wijst? Zij stuiten via hun sociale netwerk op nieuwe muziek op Soundcloud en YouTube. Presentatoren en redacties die je de weg wijzen zijn overbodig. Dat is niet erg.

Wel erg is dat media niet zien dat onder invloed van muziek de maatschappij rap verandert. Er is geen integratieprobleem, leerde ik deze week van TopNotch-platenbaas Kees de Koning in Vrij Nederland. Op radio en tv hoor je er niks van maar de YouTube-cijfers laten de populariteit van hiphop zien in Nederland, met miljoenen views per filmpje. Vooral onder jongeren. In deze muziekstroming is het volstrekt normaal dat Surinaamse, Marokkaanse, Antilliaanse en blanke rappers samenwerken. “Dat is deze generatie” zegt De Koning daarover. “Eigenlijk is het veel vreemder om op het Mediapark rond te lopen en je te realiseren: hé, dat heeft nauwelijks een kleur.”

De Koning ziet Bos en Lommer als de Jordaan van de jaren ’50. Wat we nu als über-Nederlandse muziek zien, kwam voort uit migranteninvloeden. In 2070 zien we de MocroSuriAntilliaansekaaskophiphop waarschijnlijk ook als typisch Hollands. Daar hebben we geen radio bij nodig.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen