Marianne Zwagerman25 nov '14 07:23Aangepast op 25 nov '14 15:14

Column Marianne Zwagerman | Taart

Auteur: Marianne Zwagerman

Gisteren debatteerde de Tweede Kamer over de plannen van Staatssecretaris Dekker om de publieke omroep te veranderen. Dankzij forse bezuinigen is het aantal publieke omroepen door middel van fusies al teruggebracht van 21 naar acht.

Maar nu gaat Dekker zich ook met de inhoud bemoeien, of liever gezegd: met de taak van de publieke omroep. De VVD staatssecretaris volgt gelukkig de logische gedachte dat met belastinggeld geen dingen gefinancierd moeten worden die de markt al regelt. En dus wil hij geen amusement meer op de publieke radio- en tv zenders.

Het was jammer dat PVV Kamerlid Martin Bosma in het ​T​weede ​K​amer-debat zijn pleidooi volstopte met allerlei standaard PVV-cabaret over Zwarte Piet en minder Marokkanen, want hij stelde wel de enige relevante vraag: “Waarom hebben wij in deze tijd nog een staatsomroep nodig?”

“Omdat de publieke omroepen dragers zijn van de pluriformiteit in Nederland”, was het antwoord van een van zijn collega-Kamerleden. Klinkklare onzin natuurlijk. Het omroepbestel is gebouwd op oude en verrotte fundamenten. Met omroepen die allang geen belangrijke stromingen in de maatschappij meer vertegenwoordigen. Een evangelische én een christelijke én een katholieke omroepvereniging. Maar niet één voor singles of moslims of werkende vrouwen. En als je nog eens iets over de economie of het bedrijfsleven te weten wilt komen, sta je bij de NPO al helemaal in de kou.

Ooit was een publiek omroepbestel waarschijnlijk best een goed idee. In de tijd dat er alleen maar kranten waren en de toen hagelnieuwe mogelijkheden voor tv en radio commercieel nog niet van de grond konden komen. Maar die tijden liggen ver achter ons. De situatie is inmiddels omgekeerd. De journalistiek staat in brand nu er al meer dan een miljard euro aan advertentiegeld is verdwenen bij krantenbedrijven. Weggevloeid naar websites zonder journalistieke activiteiten, zoals Google, Facebook en Marktplaats.

Jan Slagter van Omroep Max is de meest verbeten tegenstander van staatssecretaris Dekker. Zijn publieke omroep maakt programma’s voor bejaarden, waar de commerciëlen iedereen ouder dan 49 jaar onder druk van adverteerders links la​ten​ liggen. Dat is natuurlijk ook geen reden om Hilversum intact te laten. Bejaarden overspoelden de laatste twee, drie jaar de sociale media. 68 procent van de 65-​p​lussers zit al op Facebook. Het is een kwestie van tijd voordat hangbejaarden ook YouTube overnemen, met eigen kanalen vol taartenbakken en spelletjes met woorden van vijf letters. Stop maar met vechten Hilversum, jullie tijd zit erop.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen