BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Marianne Zwagerman

Column Marianne Zwagerman | Drukpersen

  • Marianne Zwagerman
dinsdag 7 oktober 2014, 6:46
Column Marianne Zwagerman | Drukpersen

Als je tien jaar later dan de rest met iets nieuws komt zou ik er wat nonchalanter over doen.

Zoals een vrouw een compliment incasseert voor die bizar dure nieuwe jurk waarin ze na een gruwelijk crashdieet naar een feestje gaat. “Oh, dit ding, hing al jaren in de kast hoor.” Of zoals een man die een wind laat in een volle lift (ja, want dat zijn altijd mannen, vrouwen zijn niet zo schaamteloos). Doen alsof je neus bloedt en star voor je uit hummen.

Maar nee, zo pakt De Telegraaf het niet aan. Zij tellen al ruim een week af.  Met grote pagina’s in de krant die over zichzelf gaan. Want ja, de grootste krant van Nederland gaat deze week dan toch eindelijk naar tabloid. 10 jaar nadat Het Parool ze al voor ging, snel gevolgd door alle andere kranten in Nederland. Maar de Telegraaf doet nog alsof het een huzarenstukje is. Er moesten drukpersen worden aangepast. Vormgevers braken zich maandenlang het hoofd over de chocoladeletters. En daar vermoeien ze ons als lezers dus al dagen mee. Met pagina’s uit een vorig decennium. Er is zelfs een tv-commercial waarin ons wordt voorgedaan hoe we straks nog altijd de vis in de kleine krant kunnen verpakken.

De Volkskrant had het vorige week ook uitbundig over zichzelf. Met een dubbele voorpagina. Maar goed, die hadden dan ook een innovatie te melden die wel bij dit decennium past. Ze lanceerden hun nieuwssite en apps waarmee het veel makkelijker wordt gemaakt om hun artikelen digitaal te lezen. Tegen betaling. Met lekker veel mogelijkheden voor lezers om de stukken te delen via sociale media.

En daarmee zitten ze bovenop de trend die de toekomst van de nieuwsorganisaties-die-we-vroeger-kranten-noemden gaat bepalen. Anders dan uitgevers veel te lang bleven geloven, zijn consumenten namelijk best bereid om voor nieuws op internet te betalen. Laten we niet vergeten dat er zelfs vandaag nog ruim 2,5 miljoen kranten werden verkocht. Wij zijn het betalen voor nieuws niet verleerd, we willen alleen dat het beter wordt aangeboden. Zoals de Volkskrant dat nu doet. En het Financieele Dagblad. En via Blendle steeds meer kranten en tijdschriften.

Voor De Telegraaf is de toekomst daar rooskleurig. Zij zijn met afstand de meest succesvolle krant op internet en hebben dus de meeste klanten in hun winkel om artikelen te kopen. Want ook bij De Telegraaf kan je al een tijdje tegen betaling alles lezen als je geen papieren krant meer wilt.

Daarom een laatste tip voor de chocoladefabriek van Sjuul Paradijs. Nu niet meer in drukpersen investeren. Maar aan de slag met het succesvol maken van je digitale contentwinkel.

Marianne ZwagermanOpinie
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Opinie | Open debat, open mind

Opinie | Gebogen lepel

Opinie | Clubhuis

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play