Marianne Zwagerman28 okt '14 06:48

Column Marianne Zwagerman | Muur

Auteur: Marianne Zwagerman

Blendle wordt invloedrijker dan Google. Ja, mark my words, de zoon van BNR-collega Herbert Blankesteijn gaat de wereld overnemen. Ik heb het op deze zender al eens vaker gezegd, betalen voor nieuws is niet dood. Maar nieuwsorganisaties-die-wij-vroeger-kranten-noemden moeten een nieuwe manier vinden om hun stukjes aan de man te brengen.

De New York Times loopt daarin voorop. Zij introduceerden in 2011 een betaalmuur die al een kleine miljoen betalende digitale abonnees opleverde. Dat lijkt een indrukwekkend aantal, maar het is teleurstellend. De krant kan er zijn omvangrijke redactie niet mee financieren en ontsloeg deze maand 100 redacteuren. Ook een vers geïntroduceerde app, waarmee mensen werden verleid om tegen betaling opinies te lezen flopte en werd uit de markt genomen.

Dat doet allemaal niets af aan het vertrouwen dat de krant heeft in zijn digitale toekomst. Ze blijven daarin investeren. De nieuwste investering is in het Nederlandse Blendle, waar ze samen met de Duitse uitgever Springer voor 3 miljoen euro bijna een kwart van de aandelen kochten van Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping. Een heel slimme zet als je het mij vraagt. Blendle begrijpt precies waar de toekomst van journalistieke content ligt.

Niet in betaalmuren en digitale abonnementen, maar in het verkopen van losse artikelen. 9 van de 10 Nederlanders zijn actief op sociale media en we delen daar vooral linkjes naar dingen die je gezien of gelezen moet hebben. Sociale media ontwikkelen zich voor nieuwsbedrijven rap tot het belangrijkste distributiekanaal. En Blendle faciliteert dat proces voor de uitgevers. Ze stellen ons, de gebruikers in staat, om ook de stukken waarvoor betaald moet worden te delen met onze achterban zonder dat je direct de hele krant of het hele tijdschrift moet kopen.

Nieuwsbedrijven moeten natuurlijk ook zelf goede digitale contentretailers worden, maar Blendle bouwt heel snel een enorme voorsprong op door alle gebruikersdata, naar voorbeeld van Google en Amazon. Zij weten straks precies wat er wel en niet scoort bij de nieuwsconsument en gaan daarmee de zakelijke wetten van nieuwsbedrijven veranderen, zoals Amazon dat eerder deed met de boekenindustrie. Blendle is voor mij al maanden onmisbaar. Ik mocht als bètatester vanaf het prille begin meekijken. Google gebruik ik sindsdien nauwelijks meer. Blendle is mijn nieuwe zoekmachine, met veel meer nieuws dan ik ooit in Google kon vinden, omdat die geen toegang geven tot de rijke betaalde content.

Waar Google de journalistiek bijna kapot dreigde te maken gaat Blendle deze bedrijfstak redden. En dat is goed nieuws voor ons allemaal.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen