BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Marianne Zwagerman

Asieltuig

dinsdag 4 juli 2017, 6:42
Asieltuig

De Kloof en de Bezorgde Burger, oh wat vonden journalisten dat een énorm belangrijk onderwerp. Tot de kiezer zijn hielen had gelicht in het stemhokje en iedereen weer over ging tot de orde van de dag. Behalve de Telegraaf.

De krant ploeterde door duizenden pagina’s politieverslagen heen, die justitie onder het tapijt probeerde te vegen. De politietop bood zelfs een zwijgdeal aan, maar dankzij een WOB-procedure kon de redactie van de wakkere krant vrijdag dan toch bewijzen dat ze gelijk hadden met hun schreeuwende krantenkoppen over asieltuig eerder dit jaar.

Er trekt een meute rovende migranten door Nederland, die misbruik maakt van de asielprocedures. Dat de politiek en de politietop deze onaangename boodschap liever wegmoffelden is ernstig, maar kan je niet meer verbazen. Dat journalisten zo gretig op de deksel van de doofpot klimmen blijft onbegrijpelijk. Ze doken in januari als dolle honden op medewerkers en adverteerders van de Telegraaf met een onfrisse haat- en lastercampagne.

Maar waar zijn ze nu? En waar waren ze de laatste jaren? Tienduizend criminelen die rovend door Nederland trekken, betekent minimaal tienduizend verhalen van duizenden slachtoffers. Maar waarom werden die verhalen nauwelijks verteld in de media? Waarom doen journalisten hun werk niet, een paar uitgezonderd?

Hoewel ze er door zwalkend redactioneel beleid en stuitend mismanagement ongekend slecht voor staan, geloof ik dat De Telegraaf met dit soort journalistiek de weg omhoog weer kan vinden. Dan moet de nieuwe eigenaar van de krant, het Vlaamse Mediahuis, wel twee dingen doen: niet te fatsoenlijk willen zijn, want fatsoenmedia hebben we al genoeg in Nederland, en luisteren naar de lessen van Amazon-oprichter Jeff Bezos. Deze op een na rijkste man op aarde kocht in 2013 de Washington Post en wist het nieuwsbedrijf te laten groeien en winstgevend te maken. Zijn les is simpel: vergeet wat adverteerders willen en focus op de lezers. En vraag je lezers gewoon om te betalen voor het nieuws dat je maakt, dat willen ze best.

Het lijkt een open deur in een industrie waar de advertentie-inkomsten in een recordtempo onomkeerbaar verdwenen, maar de CEO van het Mediahuis leuterde vorige week op een congres toch weer over oplossingen voor adverteerders en big data in de strijd tegen Google en Facebook. Allemaal prachtig, maar ga eerst de lezers terughalen en laten betalen. Dat willen ze best. Echt.

Marianne Zwagerman
Marianne Zwagerman

Marianne Zwagerman

Marianne Zwagerman is schrijver en innovatiestrateeg en geeft haar visie op het medialandschap met een scherp oog voor onafhankelijkheid en goed besteed belastinggeld.

BNR app Apple Podcasts Spotify RSS
ColumnMarianne ZwagermanOpiniePodcast
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Klassiekers moeten over op eFuel

De komende economische clusterfuck

Hans Bakker (Floriade) over de uit de hand gelopen begroting

De beursbelofte van 2022 stelt nu al zwaar teleur

Vertrouwen komt te voet en gaat per Nokia 301

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden