BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Marianne Zwagerman

Moreel filter

  • BNR Webredactie
dinsdag 12 februari 2019, 7:53 Update: dinsdag 12 februari 2019, 9:26

De Volkskrant en de Correspondent doken samen in het algoritme van YouTube. De Volkskrant koos voor de alarmerende kop: Hoe YouTube rechtse radicalisering in de hand werkt.

| Marianne Zwagerman

Alle columns

Vrijwel alle jongeren hangen langdurig rond op YouTube dus bekijken ze daar ook video’s als ze een werkstuk moeten maken over, De Correspondent noemt maar eens een willekeurig voorbeeld, de rellen in het Duitse Chemnitz. Dat zou best zorgelijk zijn want na mijn zoekopdracht op YouTube over die rellen stuitte ik eerst op een filmpje van de NOS met de openingszin: ‘Chemnitz, dan denk je aan Neo-Nazi’s en de Hitlergroet’.

Euhm nee, bij Chemnitz denk ik aan een stad waar de bevolking worstelt met werkloosheid, armoede, oplopende criminaliteit en spanningen tussen bevolkingsgroepen. Niet dat ik de Oost-Duitse stad ooit bezocht, maar dat las ik in de krant. Een medium dat scholieren met hun oma associëren, niet met werkstukken. En ik denk bij Chemnitz aan het falen van de media bij het verslaan van de rellen die vorig jaar ontstonden nadat asielzoekers een inwoner doodstaken. Chemnitz valt in dezelfde categorie als de aanrandingen destijds bij de jaarwisseling in Keulen :nieuwsfeiten die werden verdraaid en waar je zonder sociale media niet achter de ware toedracht kwam.

Maar de Volkskrant en de Correspondent vinden niet het suggestieve NOS-filmpje op YouTube zorgelijk, nee, dat je er ook andere geluiden aantreft dan geproduceerd door de professionele media is een Groot Gevaar. Zij zagen filmpjes waarin wordt beweerd dat de aarde plat is! En video’s van mannen die zich onthouden van seks omdat alle vrouwen onbetrouwbare sletten zijn. Filmpjes die bewijzen dat vrouwen best leuk zijn en dat de aarde rond is konden de journalisten niet vinden op het videoplatform. Want wie eenmaal een platte-aarde filmpje bekeek krijgt door YouTube steeds extremere video’s aangeboden.

Voordat je het weet ben je geradicaliseerd en zou je zomaar eens op Thierry Baudet kunnen stemmen. De horror! In het algoritme van YouTube is alle content namelijk gelijk en ontbreekt het morele filter dat gewone media wel aanbrengen. U weet wel, het morele filter dat ervoor zorgt dat alle talkshowtafels nog steeds bevolkt worden door oude witte mannen die bijvoorbeeld bij DWDD oeverloos mogen fabuleren over cybercrime.

Gelukkig gingen vorige week duizenden kinderen de straat op omdat ze zich zorgen maken over de opwarming van de aarde. Die kids kijken op Youtube blijkbaar gewoon nog lekker naar Kwebbelkop en Enzo Knol. Niks aan de hand!

BNR
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Zijn we te bang voor escalatie?

Dit is Lucid van plan in Nederland

Schaal van Hebben | Nintendo Switch Sports

Arthur van Schayk (Remeha) over het verplicht installeren van warmtepompen

FEMMETJE DE WIND, LEO ALKEMADE & GIOVANCA

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden