BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Paul Laseur

Quickscan

  • BNR Webredactie
maandag 11 februari 2019, 7:45 Update: maandag 11 februari 2019, 14:45

Als hij vooraf had geweten hoeveel moeite en geld het zou gaan kosten was Atilay Uslu er nooit aan begonnen. Maar nu staat toch maar mooi een levensgrote Boeing 747 in de tuin van zijn Corendon Village Hotel in Badhoevedorp.

Quickscan

Om het vijf-daagse megatransport van de Jumbojet te realiseren, over de weg van Schiphol naar Badhoevedorp, moest de eigenaar van reisorganisatie Corendon met 22 instanties onderhandelen. Het duurde 6 maanden om een vergunning van de gemeente te krijgen voor deze miljoenen-operatie. Het was gekkenwerk, maar wat een cool project! Van een echte ondernemer die nog durft te dromen. En afmaakt waaraan hij begint, soms tegen beter weten in.

Precies het omgekeerde zien we helaas gebeuren in het kabinet. Maar dan op veel grotere schaal, met de plannen voor een vliegveld in zee. Sinds 1971 wordt al gesproken over de mogelijkheid van een kunstmatig eiland met vertrek- en landingsbanen voor de kust. Om het vliegverkeer boven land te beperken en de overlast voor omwonenden terug te dringen. Het nieuwste idee om deze giga-investering mogelijk te maken kwam vorige week van werkgeversvoorman Hans de Boer. Hij pleit voor een oranje-verbond waarin de overheid gaat samenwerken met Schiphol. KLM, bouwbedrijven, woningbouwcorporaties en pensioenfondsen.Voor 46 miljard euro kan het gewoon! Inclusief bruggen en tunnels voor de verbinding met het vasteland. Vergeet de almaar toenemende klachten van omwonenden, vergeet die lullige uitbreiding met vliegveld Lelystad. De toekomst van Schiphol ligt op de Noordzee. Een showcase moet het worden, van de visie, de durf en het geweldige vakmanschap van Nederlandse bouwers en ingenieurs!

Maar verkeersminister van Nieuwenhuizen was er als de kippen bij om elke hoop op een snelle verplaatsing van Schiphol naar zee resoluut de grond in te boren. Binnen 4 dagen kwam ze al op de proppen met een quickscan, een snelle raming van alle mogelijke effecten van zo’n verhuizing. Dat klinkt natuurlijk razendsnel en dynamisch, zo’n quickscan. Maar het is in feite een laffe vertragingstactiek. Een quickscan is de snelste manier om een goed idee om zeepte helpen. Want technisch en financieel is het allang haalbaar. En toch kan Schiphol op Zee op z’n vroegst in 2050 worden gerealiseerd, volgens de minister. Omdat nog veel meer onderzoek nodig is naar de voors en tegens van zo’n plan. Met andere woorden: kom over dertig jaar nog maar eens terug. Het is een gemiste kans van deze minister. Om grote daden te verrichten moet je knopen doorhakken en risico’s durven nemen. Niet vooraf alles willen weten. Denk daar maar eens aan als je toevallig door Badhoevedorp rijdt en ineens een enorme Boeing747 in de tuin ziet staan.

Prettige maandag!

Paul Laseur
Paul Laseur

Paul Laseur

Follow on twitter

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column.

BNR app Apple Podcasts Spotify RSS
EconomiePaul Laseur
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Klassiekers moeten over op eFuel

De komende economische clusterfuck

Hans Bakker (Floriade) over de uit de hand gelopen begroting

Vertrouwen komt te voet en gaat per Nokia 301

De beursbelofte van 2022 stelt nu al zwaar teleur

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden