BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Paul Laseur

Quickscan

  • BNR Webredactie
maandag 11 februari 2019, 7:45 Update: maandag 11 februari 2019, 14:45

Als hij vooraf had geweten hoeveel moeite en geld het zou gaan kosten was Atilay Uslu er nooit aan begonnen. Maar nu staat toch maar mooi een levensgrote Boeing 747 in de tuin van zijn Corendon Village Hotel in Badhoevedorp.

Quickscan

Om het vijf-daagse megatransport van de Jumbojet te realiseren, over de weg van Schiphol naar Badhoevedorp, moest de eigenaar van reisorganisatie Corendon met 22 instanties onderhandelen. Het duurde 6 maanden om een vergunning van de gemeente te krijgen voor deze miljoenen-operatie. Het was gekkenwerk, maar wat een cool project! Van een echte ondernemer die nog durft te dromen. En afmaakt waaraan hij begint, soms tegen beter weten in.

Precies het omgekeerde zien we helaas gebeuren in het kabinet. Maar dan op veel grotere schaal, met de plannen voor een vliegveld in zee. Sinds 1971 wordt al gesproken over de mogelijkheid van een kunstmatig eiland met vertrek- en landingsbanen voor de kust. Om het vliegverkeer boven land te beperken en de overlast voor omwonenden terug te dringen. Het nieuwste idee om deze giga-investering mogelijk te maken kwam vorige week van werkgeversvoorman Hans de Boer. Hij pleit voor een oranje-verbond waarin de overheid gaat samenwerken met Schiphol. KLM, bouwbedrijven, woningbouwcorporaties en pensioenfondsen.Voor 46 miljard euro kan het gewoon! Inclusief bruggen en tunnels voor de verbinding met het vasteland. Vergeet de almaar toenemende klachten van omwonenden, vergeet die lullige uitbreiding met vliegveld Lelystad. De toekomst van Schiphol ligt op de Noordzee. Een showcase moet het worden, van de visie, de durf en het geweldige vakmanschap van Nederlandse bouwers en ingenieurs!

Maar verkeersminister van Nieuwenhuizen was er als de kippen bij om elke hoop op een snelle verplaatsing van Schiphol naar zee resoluut de grond in te boren. Binnen 4 dagen kwam ze al op de proppen met een quickscan, een snelle raming van alle mogelijke effecten van zo’n verhuizing. Dat klinkt natuurlijk razendsnel en dynamisch, zo’n quickscan. Maar het is in feite een laffe vertragingstactiek. Een quickscan is de snelste manier om een goed idee om zeepte helpen. Want technisch en financieel is het allang haalbaar. En toch kan Schiphol op Zee op z’n vroegst in 2050 worden gerealiseerd, volgens de minister. Omdat nog veel meer onderzoek nodig is naar de voors en tegens van zo’n plan. Met andere woorden: kom over dertig jaar nog maar eens terug. Het is een gemiste kans van deze minister. Om grote daden te verrichten moet je knopen doorhakken en risico’s durven nemen. Niet vooraf alles willen weten. Denk daar maar eens aan als je toevallig door Badhoevedorp rijdt en ineens een enorme Boeing747 in de tuin ziet staan.

Prettige maandag!

Paul Laseur
Paul Laseur

Paul Laseur

Follow on twitter

Financieel journalist Paul Laseur houdt zijn scherpe blik op economie en maatschappij. Elke maandag een nieuwe column.

BNR app iTunes Spotify RSS
EconomiePaul Laseur
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Opinie | De Juichprofeetjes van het vaccin

Opinie | Economen en de coronacrisis

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Opinie | De Juichprofeetjes van het vaccin

Net voor de verkiezingen keert ineens het optimisme terug

Waarom Volvo voor een nieuwe strategie kiest

Het Koninkrijk van de Zaag

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play