BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Peter Verhaar

Column Peter Verhaar | Iets te grote woorden van ING

  • Peter Verhaar
maandag 17 maart 2014, 7:58
Column Peter Verhaar | Iets te grote woorden van ING

Wat een ophef vorige week over een voorgenomen proef van ING om op basis van een analyse van het individuele betalingsverkeer van de klant een relevante niet-bancaire aanbieding te doen die past bij het bestedingspatroon van de klant.

Peter Verhaar
Peter Verhaar

De inkt van het persbericht was nog niet droog of iedereen had al een mening klaarstaan en die was ronduit negatief. De moderne media: eerst schieten, dan kijken. De bank zou de intieme klantgegevens verkopen, de bank zou het voordeel volledig voor eigen gewin gebruiken, de bank zou op basis van de privacy-wetgeving dit niet mogen doen. Later bleek dat de werkelijkheid genuanceerder lag.

De data worden niet verkocht en de klant gaat meedelen in de winst. De politici maakten het helemaal bont. Eensgezind werd er geroepen dat er sprake was van een hellend vlak. D66-Kamerlid Kees Verhoeven legde mij via twitter zelfs de vraag voor dat ik nu een keuze moet maken tussen een betrouwbare bank of een commerciële datahandelaar. Er komen zeker verkiezingen aan.

Ik sta positief tegenover het voorstel. Natuurlijk bagatelliseer ik het privacyvraagstuk niet. De klant moet een zeer expliciete keuze kunnen maken en op elk moment de bank kunnen verzoeken te stoppen met deze dienstverlening. Wegen de voordelen, het bieden van financieel voordeel bij de aankoop van niet-bancaire producten op tegen het verlies van privacy? Als je de bank ziet als een "trusted advisor" en zo zie ík graag mijn bank, dan wil ik meewerken aan deze proef, want vooralsnog is het niet meer dan een proef.

De inhoudelijke discussie is echter net zo interessant. Is dit het nieuwe verdienmodel voor consumentenbanken? Op een BNR-congres in 2011 met als titel "wat als Google een bank begint" voorspelde ik deze ontwikkeling. Waarom zou een bank zich de kaas van het brood laten eten door de Googles en Facebooks van deze wereld en achterblijven met de kruimels? Alles draait om het contact met de klant en banken moeten oppassen niet alleen de administratieve verwerkingseenheid te worden.

Toch was ik verrast door de timing van ING en de iets te grote woorden van de bank. Deze proef slaagt alleen als er vertrouwen is in de banken en die is er nog niet. Niet in de banken in het algemeen, maar zeker ook niet in ING. Want juist de grootste verwerker van betalingen heeft haar kernactiviteit niet op orde. Eind februari was er nog sprake van een grote storing.

Mijn advies aan ING: zorg voor minimaal 2 jaar geen storingen en kom pas terug in de publiciteit als de resultaten van de proef er zijn.

ColumnColumn Peter VerhaarOpiniepeter verhaar
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Thierry Baudet en het Neurenberg-tribunaal

Opinie | Het vingerhoedje is half vol

BREEKT | 'Europa moet een vaccinatiepaspoort invoeren'

De Ochtendspits | 25 februari

BNR Zakendoen Energiedebat #2: Duurzame warmte

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play