BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Peter Verhaar

Column Peter Verhaar | Banken en verzekeraars moeten luisteren

  • Peter Verhaar
maandag 21 juli 2014, 6:33
Column Peter Verhaar | Banken en verzekeraars moeten luisteren

De afgelopen 2 jaar zijn onze banken financieel gezien in rustiger vaarwater terechtgekomen. De resultaten van de stresstesten straks in oktober zullen dat wel uitwijzen. Banken hebben gewerkt aan hun vermogenspositie en er wordt alweer gesproken over beursgangen.

Peter Verhaar
Peter Verhaar

Dit is een verdienste van de politiek, zowel de Kamer als de regering, én de toezichthouders.

Vanzelfsprekend werd er flink geklaagd over de opeenstapeling van regels, maar eerlijk is eerlijk, het was gewoon nodig. In mijn ogen was de grootste doorbraak het ter discussie stellen van het verdienmodel van banken, vermogensbeheerders en verzekeraars met als sluitstuk het wettelijk vastleggen van het provisieverbod. Het nieuwe modewoord bij de financiële instellingen en hun lobbyclubs, de NVB en Verbond van Verzekeraars, is nu 'klant centraal".

Ik heb in 78 columns dit proces kritisch gevolgd en getracht mij niet te laten verleiden tot 'bank- en bankiersbashing'. Daarvoor zijn onze banken en verzekeraars gewoon te belangrijk. Aan de vooravond van Kerst 2013 zei ik hier op de zender: "Je mag dan niet van bankiers houden, je hebt ze wel nodig."

Het werd en wordt mij echter niet gemakkelijk gemaakt. Ik heb mij vooral verbaasd en geïrriteerd over het schijnbare onvermogen van banken en verzekeraars om op een normale manier een dialoog aan te gaan met alle stakeholders: de politiek, de wetenschap, de klanten en vooral de maatschappij. De gebrekkige communicatie is geen incident, maar symptomatisch voor het feit dat banken en verzekeraars, ondanks hun cruciale maatschappelijke rol niet weten om te gaan met een maatschappij die mondiger is geworden.

Het is mij de afgelopen weken weer pijnlijk duidelijk geworden door ABN AMRO en haar salarisvoorstel en ING die zou overwegen haar hoofdkantoor buiten Nederland te plaatsen. Beide banken hebben het recht om dergelijke besluiten te nemen en met name de politiek moet eens leren even op haar tong te bijten alvorens te reageren en dat geldt zeker voor de minister van Financiën, maar de banken hadden beter moeten inschatten hoe dit zou vallen bij de klanten. Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen.

Ik weet het, het is mijn stokpaardje en dat is duidelijk niet voor niets. Banken moeten een Chief Client Officer, nee beter een Chief Society Officer, benoemen in Raad van Bestuur met vergaand mandaat. Als de banken en de verzekeraars ons respect willen terugverdienen, dan moeten ze eerst weer leren om te luisteren naar ons. Klant centraal zeg je niet, klant centraal schrijf je niet op in fancy brochures, klant centraal dóe je. Daar heb ik geen column meer voor nodig.

Opiniepeter verhaar
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Thierry Baudet en het Neurenberg-tribunaal

Opinie | Het vingerhoedje is half vol

BREEKT | 'Europa moet een vaccinatiepaspoort invoeren'

'Prik iedereen, daarna paspoort'

BNR Zakendoen Energiedebat #2: Duurzame warmte

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play