
Banken hebben wel zin in het avontuur, want er zou al 70 miljard dollar aan leningen zijn toegezegd. Op het eerste gezicht niet vreemd, want AB-Inbev, onbetwist nummer 1 met een wereldmarktaandeel van 20 procent, is een ware geldmachine. Het heeft merken als Budweiser, Corona en Beck’s in zijn stal. De winstmarge van AB-Inbev behoort tot de hoogste in de sector en de nettowinst over 2014 was 9,2 miljard euro.
AB-Inbev heeft die sterke positie niet alleen te danken aan eigen commercieel succes, maar ook aan de Braziliaanse overheid. Die kneep op een cruciaal moment een oogje dicht toen Brahma en Antarctica fuseerden. Het daaruit ontstane concern kreeg een marktaandeel van 70 procent in Brazilië, de grootste biermarkt van Latijs-Amerika.
Toch is er reden om sceptisch te zijn over het succes van de overname van SABMiller. Onderzoek leert dat het merendeel van de overnames niet succesvol is. In de praktijk komt dat neer op forse afschrijvingen. SABMiller weet daar alles van, sinds het voor 12 miljard dollar het Australische Foster’s overnam, en de omzet maar met moeite omhoog kreeg. Uiteindelijk kan het uitdraaien op een “duur pilsje”.
Rob Jansen
BNR Beurscommentator