Rob Jansen9 mrt '12 18:43

Column Rob Jansen | Koopman wint van dominee

Auteur: Rob Jansen

Economische groei gaat vrijwel altijd gepaard met milieuvervuiling. In het geval van de luchtvaart gaat het dan natuurlijk om de vermaledijde CO2-uitstoot. Om die terug te dringen, komt er een vliegtaks. Althans, dat is de bedoeling.

De economische malaise, in combinatie met de hoge olieprijs, zet de resultaten van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens zwaar onder druk. En niet te vergeten die van vliegtuigbouwers.

Uit Nederlands onderzoek blijkt dat de vliegtaks de internationale positie van Schiphol schaadt, KLM verliest reizigers en vliegtickets worden duurder. Reden voor staatssecretaris Atsma om in Brussel te pleiten voor uitgebreider onderzoek naar de gevolgen van de vliegtaks.

De Chinezen doen hun best om Europa een zetje te geven richting afschaffing van de CO2-heffing. China zou lokale maatschappijen verboden hebben om Airbustoestellen te kopen, als de vliegtaks wordt ingevoerd. Daarmee lijken de Chinezen de ruggengraat van Europese politici effectief te testen. Het lijkt me sterk dat die heffing er komt.

De tickets die mijn vrouw en ik een paar maanden geleden hebben gekocht naar Villahermosa (Mexico) kostten 750 euro per persoon. Dat ticket kost nu al 1056 euro. Voor de reiziger wordt vliegen dus sowieso duurder, vliegtaks of niet.

Rob Jansen

---

BNR-beurscommentator Rob Jansen bekijkt iedere dag de ontwikkelingen op de beurzen. Wat is er aan de hand en wat kunnen we verwachten? Lees alle columns van Rob hier, of volg Rob op Twitter.

Gerelateerde artikelen