Rob Jansen10 jun '16 20:45

Air France en KLM, hoe lang blijven ze nog bij elkaar?

Auteur: Rob Jansen

Het huwelijk tussen Air France en KLM is nooit echt gelukkig geweest. Van het begin af aan was het een “moetje”. Als ze allebei op eigen benen zouden staan, zouden ze verzwolgen worden door de concurrentie. Geen warme liefde dus.

Rob Jansen
Rob Jansen

KLM is de knapste van het stel. Onze nationale trots maakt al jaren winst en vertoont groei. Air France krimpt, maakt recordverliezen en blijft lui op de bank hangen. Het lukt de directie van Air France-KLM niet om de Franse piloten in het gareel te krijgen. Die weigeren loon in te leveren om het bedrijf overeind te houden.

Air France echter, is de baas in het huwelijk, want groter en machtiger. Waar vaak over een fusie wordt gesproken, is in feite sprake van een overname van KLM door Air France. Als Air France vluchten wil afpakken van KLM, om de eigen piloten gunstig te stemmen, dan kan KLM daar weinig tegenin brengen.

In de huwelijkse voorwaarden zit een klein lichtpuntje voor KLM. De holding Air France-KLM heeft de economische eigendom van KLM, maar drie Nederlandse stichtingen hebben samen de Nederlandse Staat iets meer dan 50 procent van de stemrechten. Dat geeft Nederland nog enige macht, als de spanningen verder oplopen.

Helaas kunnen ze niet zonder elkaar. Bij een scheiding zou KLM op zoek moeten naar een nieuwe partner. Het is nog maar de vraag of er geschikte partij is die wél verliefd wordt op KLM. Ondertussen zijn beleggers het kind van de rekening. Het aandeel zit in een glijvlucht en leverde dit jaar al bijna 7 procent in.

Gerelateerde artikelen