Dieselfraude blijft stinken
Eigenlijk heeft het nog lang geduurd voordat de andere autofabrikanten aangepakt worden. Als Volkswagen in Amerika voor de bijl gaat, zullen anderen volgen. Deze week kregen Fiat Chrysler en Renault op hun donder.
Fiat Chrysler kreeg gisteren van de Amerikaanse toezichthouder te horen dat hun diesels te smerig voor woorden zijn. Net als bij VW destijds, zijn de eerste reacties ontkennend. Beleggers namen het zekere voor het onzekere en zetten het aandeel in Milaan 16 procent lager.
Een dag later is Renault aan de beurt. Dit keer is het de Franse overheid die Renault aanpakt. Onderzoeksrechters onderzoeken de uitstoot van Renaults dieselmotoren. En ook de Franse fabrikant wordt door beleggers in de steek gelaten, al bleef het verlies hier beperkt tot bijna 3 procent.
Nu we het toch over afstraffingen hebben: Donald Trump zette eigenmachtig de Amerikaanse farmaciesector diep in het rood door ze medeplichtigheid aan moord toe te schrijven. De hoge medicijnprijzen in de VS maken die onbereikbaar voor de gewone Amerikaan. In Trumps denkwijze is dat gelijk aan moord.
Toch is de autofabrikanten net zo zeer medeplichtigheid aan de dood van velen te verwijten. Meer dan de helft van de auto’s in Europa heeft een dieselmotor en we weten nu dat die veel te veel stikstofoxide uitstoten. Dat leidt tot ademhalingsproblemen en vroegtijdig overlijden. Het is hoog tijd dat daar wat aan gedaan wordt. Ik denk niet dat de boetes, ook al zijn die hoog, het tij snel genoeg zullen keren.