Het idee ontstond na een paar wijntjes in café Dauphine, zegt Kodde, die zelf in 2000 bij de Olympische Spelenin Sydney één van de organisatoren was van het Holland Heineken House. "We werden gebeld door het Nationaal Comité en toen hebben we dé oranje strik gekregen omdat ons idee origineel en authentiek is. Waarom? Wij richten ons op een internationale community, we proberen culturen te verbinden."
Expats zijn van harte welkom, maar het is de bedoeling, benadrukt Kodde, dat naast de internationale community ook 'gezinnen en Nederlanders' voor één grote gezelligheid zorgen. "Het unieke van de Zuiderkerk is dat ze een prachtig groot beeldscherm hebben, dus we gaan samen dit unieke moment, dat ongeveer eens in de dertig jaar plaatsvindt, samen te vieren."
Investering
Inmiddels hebben Douwe Egberts, Heineken, Mora en King zich aangemeld. En, om de saamhorigheid van de Oranjehandelaars te onderstrepen, ook mede-finalist Van Kleef Oranjebitter is van de partij. Er is nu 20.000 euro geïnvesteerd. Om dat bedrag eruit te halen zijn vijhonderd bezoekers nodig, waarvan honderd VIP-kaarthouders. En het schiet aardig op, want de eerste vierhonderd aanmeldingen zijn al binnen.
Naast het live meekijken op groot scherm naar de beëdiging en inhuldiging, is er ook live-muziek en entertainment in een Royal oranjesfeer. Er komt een DJ met sax, tangodansers op de Heineken-barren, een big band met spectaculaire danseressen, knappe 'Mora-meisjes' die bitterballen ronddelen en er is een uitgebreid kinderprogramma met Oud-Hollandse spelletjes.