#3 Voor Qwic worden services voor de e-bike steeds belangrijker
Veertien jaar geleden liet Qwic Nederland kennismaken met de elektrische fiets. Inmiddels levert het merk tal van aanvullende diensten, waaronder een app met informatie over je rit, zakelijk lease en een antidiefstal-feature.
Drie kwartier een interessant gesprek voeren over de stalen ros. Tien jaar geleden was dat nog nagenoeg ondenkbaar. Maar de introductie van de elektrische fiets heeft deze markt flink opgeschud. Er rijden er inmiddels meer dan 1,8 miljoen rond in Nederland en zo'n 200.000 daarvan komen van Qwic, het merk van Taco Anema.
Inmiddels levert Qwic veel meer dan enkel een frame met stuur, trappers, zadel en accu. Zo is er zakelijke lease en een app voor gebruikers. Fietsers hebben daarmee een dashboard in handen die ze inzicht geeft in het aantal gereden kilometers, de maximum snelheid en de accu-stand. En wordt je e-bike onverhoopt gestolen? G4S gaat automatisch voor je op zoek. Daarmee beweegt Qwic steeds meer naar services in plaats van louter verkoop. Het is een shift waar volgens Patrick van der Pijl veel bij komt kijken.
Over deze podcast
Baanbrekende Businessmodellen is de 10-delige podcast waarin John van Schagen en Patrick van der Pijl in gesprek gaan met bedrijven die zichzelf opnieuw uitvinden en nieuwkomers die bestaande markten opschudden.

Baanbrekende Businessmodellen
Innovatieve verdienmodellen. Slimme partnerships. Andere distributiekanalen. John van Schagen en Patrick van der Pijl gaan in gesprek met bedrijven die de spelregels in hun branche herschrijven.