#6 Het businessmodel van LinkedIn onder de loep
LinkedIn was in 2003 's werelds eerste moderne social media platform. John en Patrick nemen met country manager Marcel Molenaar het businnessmodel van het bedrijf door, aan de hand van het Business Model Canvas.
Hier in Nederland telt LinkedIn meer dan 8 miljoen leden. Het is een typisch voorbeeld van een peer-to-peer platform dat vraag en antwoord bij elkaar brengt. De kracht van het netwerk zit 'm volgens Molenaar in de kans dat iedere activiteit een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het succes van de professional. Dat kan een nieuwe connectie zijn, maar ook een whitepaper. LinkedIn zet de laatste maanden steeds meer in het cureren van concent.
Ook het verdienmodel van LinkedIn komt ruimschoots aan bod. Net als veel platformen hanteert het bedrijf een freemium-model. Gratis in gebruik, maar met extra mogelijkheden voor professionals die daarvoor willen betalen. Tools als LinkedIn Recruiter en Sales Navigator zijn bij het grote publiek minder bekend. Toch bereiken ze binnen HR en sales wel een flink deel van de professionals.
Over deze podcast
Baanbrekende Businessmodellen is de 10-delige podcast waarin John van Schagen en Patrick van der Pijl in gesprek gaan met bedrijven die zichzelf opnieuw uitvinden en nieuwkomers die bestaande markten opschudden.

Baanbrekende Businessmodellen
Innovatieve verdienmodellen. Slimme partnerships. Andere distributiekanalen. John van Schagen en Patrick van der Pijl gaan in gesprek met bedrijven die de spelregels in hun branche herschrijven.