Een exit voor de exit-strategie

Ben van der Burg27 okt 2016
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Ben van der Burg
Ben van der Burg

De banengroei loopt gelijk met de inzet van 1200 industriële robots. Zo kan de robot en de mens in Limburg dankzij deze deal met BMW zich verder ontwikkelen.

Vorige maand op een podium in Rotterdam: Wim van der Leegte. Hij vertelde honderden ondernemers hoe hij het familiebedrijf VDL Groep de afgelopen 50 jaar uitbouwde tot een conglomeraat met 87 werkmaatschappijen en een omzet van 3 miljard euro. De les die hij meegaf: Wees goed voor je mensen en goed voor je geld. Volgende week neemt Van der Leegte afscheid, zijn zoon Willem neemt het stokje over. Zijn kleinkinderen noemen hem opa VDL. Van der Leegte heeft trouwens een goed verhaal voor zijn kleinkinderen als ze vragen: ‘opa, wat hebt u met uw leven gedaan.’

Ik luisterde naar Van der Leegte en dacht aan de slechtste standaardvraag die investeerders stellen aan entrepreneurs: wat is de exit-strategie?  Ze vragen dat om erachter te komen wat het rendement op hun geïnvesteerde geld zou kunnen zijn. Maar je bent ten eerste al vrij zielig als je met een vermogen van meer dan 10 miljoen euro wakker ligt van een paar procent meer of minder rendement. Je hebt meer impact als je je kleinkinderen een goed verhaal nalaat dan een miljoen meer of minder bij een vermogen vanaf 10 miljoen.

Belangrijker nog: je ontmoedigt dat bedrijven doorgroeien tot een bedrijf met een miljardenomzet zoals de VDL Groep. De exit ontneemt de kans om daadwerkelijke schaal en impact te verkrijgen.

Een bekend voorbeeld: Mark Zuckerberg kon Facebook na twee jaar verkopen aan Yahoo voor 1 miljard dollar. De site draaide verlies en had een omzet van 30 miljoen dollar. Investeerders Peter Thiel en Jim Breyer vormden met Zuckerberg de board van Facebook. De eerstgenoemden vonden dat ze serieus over het bod na moesten denken, de mannen wilden hun investering terug. Zuckerberg zag het nut van de exit niet. 'Ik ga waarschijnlijk weer een social netwerk bouwen, maar dat heb ik al, dus ik kan beter deze uitbouwen.'

Yahoo zou Facebook zeker om zeep hebben geholpen.

Wijze investeerders vragen zich af hoe ze de komende 100 jaar met een bedrijf maximale impact bij alle stakeholders kunnen verzorgen. Als je die wijsheid volgt dan is het rendement altijd groter dan je denkt. Vraag maar aan Wim van der Leegte.